ایمیل:
info[at]unext.ir
تلفن:
09351883214
8 اشتباه در طراحی سایت که باید از آنها اجتناب کنید

8 اشتباه در طراحی سایت که باید از آنها اجتناب کنید

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(2 رای)
فهرست مطالب

آیا می دانستید که 75 درصد از اعتبار وب سایت شما به طراحی آن وابسته است؟ اگر اشتباهات طراحی سایت زیاد باشد، بازدیدکنندگان ممکن است شرکت شما را قابل اعتماد ندانند. چه در حال ساختن یک سایت از ابتدا باشید و چه سایت فعلی خود را بروز میکنید، اجتناب از این خطاها به کسب و کار شما اجازه میدهد تا به شیوه ای صحیح بصورت آنلاین برجسته و موفق شود.

1. عدم اولویت بندی دسترسی

اولویت ندادن به دسترسی سایت، اشتباه شماره یک طراحی وبسایت است که میتوانید مرتکب شوید. در اینجا چهار خطای اصلی در مورد دسترسی وجود دارد:

  • کنتراست رنگ ناکافی
  • متن جایگزین برای تصاویر یا گرافیک وجود ندارد یا نامناسب است
  • نشانگرهای فوکوس بصری ناکافی یا از دست رفته
  • مشرف به نام ها یا برچسب های قابل دسترس

بیایید به هر یک از اینها عمیق تر بپردازیم.

کنتراست رنگ ناکافی

کنتراست رنگ یک خطای دسترسی است که اغلب نادیده گرفته میشود. اغلب این اشتباه به این دلیل اتفاق میافتد که شرکتها سایت هایی را میسازند که دارای پالت رنگ برند خود هستند که معمولاً با طراحی قابل دسترس سازگار نیست. وقتی ترکیب رنگی که در یک وب سایت استفاده میشود فاقد کنتراست رنگ کافی بین رنگ های پس زمینه و پیش زمینه باشد، درک متن و آیکونها ممکن است دشوار باشد، بویژه برای افرادی که دارای اختلالات بینایی مانند کوررنگی هستند. طبق گزارش سالانه WebAIM 2022، مشکلات کنتراست رنگ در بیش از 80 درصد از صفحات اصلی مشاهده میشود.

متن جایگزین وجود ندارد یا نامناسب است

بازدیدکنندگان سایتی که از صفحه خوانها استفاده میکنند، برای توصیف آنچه که تصویر یا گرافیک منتقل میکند، به متن جایگزین تصویر تکیه میکنند. اگر وجود نداشته باشد یا به اندازه کافی تصویر را توصیف نکند، خوانندگانی را که برای مطالعه سایت شما به آن نیاز دارند را از دست میدهید. تصاویر بخشی از محتوای سایت شما هستند؛ بنابراین مهم است که در مورد آنها همانطور فکر کنید که در مورد متن وبسایت فکر میکنید. چه اطلاعاتی با گنجاندن تصویر در صفحه شما منتقل میشود؟ مطمئن باشید متن جایگزینی که استفاده میکنید همین معنی را میرساند.

طراحی سایت و اشتباهات رایج در آن

نشانگرهای فوکوس بصری کافی نیست یا از دست رفته است

بدون شاخصهای تمرکز بصری، بازدیدکنندگان نمیتوانند سایت شما را با حداکثر پتانسیل تجربه کنند. شاخصهای فوکوس معمولاً به صورت خطوط کلی پیرامون اجزای تعاملی مانند لینکها و دکمه ها ظاهر میشوند. مهم است که یک نشانه بصری واضح از اینکه چه عنصری در صفحه فعلی تمرکز دارد وجود داشته باشد. بنابراین کاربرانی که با صفحه کلید در حال پیمایش هستند و می توانند صفحه را ببینند دقیقاً بدانند که در کجای صفحه قرار دارند و در هنگام تعامل با صفحه چه چیزی انتظار دارند.

برچسب های قابل دسترس

اگر سایت شما اطلاعات را بصورت بصری منتقل میکند، مراقب کسانی باشید که از فناوریهای کمکی استفاده میکنند. هنگام طراحی صفحات و اجزایی که اطلاعات بصورت بصری منتقل میشوند، همان اطلاعات باید با استفاده از برچسبهای قابل دسترس برای فناوری کمکی منتقل شوند. برای مثال، یک گرایش رایج در طراحی وب، اجزای کارت با دکمه یا پیوند «بیشتر بخوانید» است که در پایین هر کارت ظاهر میشود. اطلاعات مربوط به اینکه هر دکمه با کدام آیتم مرتبط است، بصورت بصری توسط طراحی منتقل میشود اما برای صفحه خوانها، تشخیص این دکمه ها در صورتی که برچسبهای قابل دسترس با جزئیات مربوط را نداشته باشند، معمولاً دشوار است.

2. فراموش کردن اهمیت طراحی واکنشگرا

در سه ماهه دوم سال 2022، دستگاه های تلفن همراه بیش از 58 درصد از ترافیک وب سایت جهانی را تشکیل میدادند که حتی تبلت ها را نیز شامل نمیشود. اگر پیمایش سایت شما در موبایل به همان اندازه که روی دسکتاپ است آسان نیست، در خطر ناامید کردن بازدیدکنندگان و افزایش نرخ پرش خود هستید. کاربران در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری از چندین دستگاه از سایتها بازدید میکنند. گوشی، تبلت، لپ تاپ یا حتی تلویزیون. اگر محتوای ما در هر یک از آنها ضعیف به نظر برسد، بازدیدکنندگان اعتمادشان را از دست میدهند. دلیلی وجود دارد که چرا این اتفاق میافتد. وب سایتها اغلب با استفاده از ابزارهای موجود در یک مرورگر وب دسکتاپ ساخته میشوند. یک اشتباه رایج این است که فرض کنید مشتریان شما سایت شما را در قالب دسکتاپ مشاهده میکنند و از در نظر گرفتن کاربران تلفن همراه غفلت میکنید.

3. به خطر انداختن تجربه کاربر برای زیبایی شناسی

یکی از اشتباهات طراحی وب سایت که در چند سال اخیر شتاب بیشتری گرفته است، اولویت دادن به زیبایی شناسی بر عملکرد است. اینترنت با انفجار عظیم رسانه ها و طراحی در طول سالها، برتری خود را حفظ کرده است. متأسفانه این روند استفاده بیش از حد از طراحی و عناصر گرافیکی منجر شده است که حواس کاربران را پرت کند که با هدف واقعی یک وب سایت ارتباطی ندارد. این خود را به اشکال مختلفی نشان میدهد. از گرایش های طراحی که ارزش پیشنهادی برندها را کمرنگ میکند تا استفاده بیش از حد از انیمیشن، محتوا و گرافیکهای سنگین که زیبایی شناسی را افزایش میدهند اما بی فایده اند. این بدان معنا نیست که باید سبک مینیمالیستی یا نوبروتالیسم را اتخاذ کرد. این در مورد تعادل و نحوه پشتیبانی از عملکرد است.

اشتباهات رایج در طراحی سایت

پیشنهاد میکنیم بخوانید: رابط کاربری (UI)، تجربه کاربری (UX) و تفاوت بین آنها

4. عدم سرمایه گذاری در سفارشی سازی

با قدم زدن در مرکز شهر، در کنار یک فروشگاه لباس با ویترینی خلاقانه و جذاب قدم می زنید. این شامل انواع لباس است. سپس در کنار مغازه ای قدم میزنید و فقط چند تکه لباس روی مانکن ها در ویترین میبینید، چیزی توجه شما را جلب نمیکند. وب سایت خود را به عنوان ویترین فروشگاه اینترنتی کسب و کار خود در نظر بگیرید. باید نشان دهنده برند شما باشد و احساس منحصر به فردی برای شرکت شما داشته باشد. یکی از مهمترین اشتباهات طراحی وب سایت، انتخاب یک قالب و سفارشی نکردن آن است.

همه ما آنها را دیده ایم. تصویر تمام عرض درست در زیر ناوبری معمولاً با متن سفید یا سیاه و یک دکمه در بالای صفحه. تصویر یا بسیار روشن است، بسیار تاریک است، یا به روشی هوشمندانه برش داده شده است تا متن خوانا شود. چند دلیل وجود دارد که من فکر می کنم این اشتباه است. اول اینکه آنقدر رایج است که تبدیل به فرمول و کسل کننده شده است. چیزی که زمانی یک تصمیم طراحی چشم نواز بود، اکنون یکنواخت است.

5. استفاده از ویژگی هایی که تبدیل نمیشوند

یکی دیگر از خطاهای رایج استفاده از ویژگیهای ناکارآمد است. مهم نیست که یک عنصر چقدر از نظر بصری جذاب باشد، به یاد داشته باشید که اولویت اصلی اثربخشی وب سایت شما است. یک اشتباه رایج دیگر تکیه بر چرخ فلک های چرخشی (carousel) برای نمایش چند قطعه محتوا در یک بخش است. تحقیقات بی شماری انجام شده است که نشان میدهد کاربران اغلب با چرخ فلکها ارتباط برقرار نمیکنند، بویژه در تلفن همراه که مخاطب بالایی دارد.

6. نداشتن سلسله مراتب

آیا تا به حال از یک وب سایت بازدید کرده اید و متوجه نشده اید که باید توجه خود را به کجا متمرکز کنید؟ اگر چنین است، احتمالاً در سایتی قرار گرفته اید که سلسله مراتبی ندارد. درست مانند اینکه یک روزنامه از عناوین و زیرعنوانها برای نشان دادن اهمیت استفاده میکند، تایپوگرافی وب سایت شما نیز چنین است. داشتن نظم در وبسایت شما جذابیت زیبایی دارد اما همچنین کاربردی است. سازمان دهی عناصر وب سایت به سایت شما ساختار منسجمی میدهد که کاربران را به انجام اقدامات واضح سوق میدهد، به هدف اولیه دست مییابد و متعاقباً یک تجربه یکپارچه ایجاد میکند.

رفع این مشکل ساده نیست، بخصوص زمانی که شرکت شما مخاطبان زیادی با اهداف متفاوت دارد. با این حال به گفته مارتینز بهتر است اینکار را انجام دهید. زیرا این مسئله میتواند بطور چشمگیری بر نحوه تجربه کاربران سایت شما تأثیر بگذارد. عدم سلسله مراتب، کاربران را گمراه میکند و آنها را از رسیدن به اهدافشان باز میدارد.

7. ناوبری نامشخص

ناوبری واضح می تواند اصطکاک تجربه بازدیدکنندگان را هنگام فرود در سایت شما کاهش دهد. به همین دلیل است که ناوبری نامشخص مشکل دارد. هرچه کسب و کارهای بیشتری به دنیای دیجیتال منشعب میشوند، محتوای وب سایت شلوغ تر و پیچیده تر میشود. داشتن یک ناوبری واضح و یکپارچگی در نقاط تماس متعدد، انتقال راحت را تضمین میکند.

اشتباهات مرسوم در طراحی سایت

8. عدم ارتباط مؤثر با هدف کسب و کار شما

هنگامی که بازدیدکنندگان وارد وب سایت شما می شوند، باید بتوانند تصویر واضحی از آنچه شرکت شما انجام میدهد دریافت کنند. اگر آن تصویر حتی کمی تار است، حدس زدید بازدیدکنندگان ممکن است سایت شما را رها کنند. اولین کاری که یک بازدیدکننده وب سایت هنگام بارگذاری سایت شما انجام می دهد این است که مشخص کند آیا به مقصد مناسب رسیده اند یا خیر. آیا سایت شما به وضوح نشان میدهد که چه محصول یا خدماتی را ارائه میدهد؟ وب سایت شما باید اعتبار کسب و کار شما را افزایش دهد. اگر هدف کسب وکار شما را بیان نمیکند و بازدیدکنندگان را تأیید نمیکند که در مکان درستی هستند، طراحی مجدد وب سایت احتمالاً مناسب است.

از اشتباهات رایج طراحی وب سایت برای افزایش اعتبار سایت خودداری کنید

با اجتناب از اشتباهات رایج طراحی وب سایت، اعتبار سایت خود را افزایش میدهید و تجربه ای را به بازدیدکنندگان ارائه میدهید که می خواهند دوباره به آن بازگردند. طراحی وب یک ورزش تیمی است و به یک رویکرد دایره ای نیاز دارد که هماهنگی خوبی بین تیم ها، سهامداران و دانش کاربر تضمین میکند. هیچ راهی بهتر از آزمایش و تکرار، از جمله تحقیقات کاربر و تست قابلیت استفاده، برای اطمینان از حرکت وب سایت شما در مسیر درست وجود ندارد.

منبع: hubspot.com

اشتراک در شبکه های اجتماعی:
با uNext در ارتباط باشید...
افزودن نظر:
captcha