ایمیل:
info[at]unext.ir
تلفن:
09351883214
تایپوگرافی و هر آنچه طراحان باید در مورد آن بدانند

تایپوگرافی و هر آنچه طراحان باید در مورد آن بدانند

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(2 رای)
فهرست مطالب

تایپوگرافی یکی از جالب ترین و مهمترین چیزهایی است که بعنوان یک طراح سایت میتوانید یاد بگیرید. در واقع تایپوگرافی که از دستخط تکامل یافته است، در هر جاییکه کلمات وجود دارند مطرح است. این مسئله شامل کلماتی است که در وب سایتها، کتابها، روی علائم و محصولات، بسته بندیها، آرم ها، گرافیک ها و غیره مشاهده می کنید. در اصل، تایپوگرافی سبک، طراحی یا ظاهر متن است که شامل همه چیز از نوع و اندازه فونت گرفته تا بافت و فاصله آن است. تایپوگرافی همه جنبه های یک کسب وکار از راهنماهای سبک آن گرفته تا پیام رسانی برند، طراحی بصری و تلاش های بازاریابی را لمس می کند. این پایه و اساس نحوه ارتباط ما با انسانهای دیگر است.

تصور کنید که بتوانید احساسات کاربر را تحت تاثیر قرار دهید یا تجربه آنها را میلیونها برابر بهتر کنید. زیرا نوع ظاهر برند شما آنرا برای آنها واضح تر یا در دسترس تر میکند. این قدرت تایپوگرافی است. به همین دلیل است که به عنوان یک طراح برای شما مهم است که مهارت تایپوگرافی را بیاموزید و اینکه واقعاً بفهمید چگونه از چنین مؤلفه تأثیرگذار و کلیدی طراحی به بهترین شکل استفاده کنید. بنابراین اگر آماده اید تا مهارتهای تایپوگرافی و نقد خود را بهبود ببخشید و آثار بصری خیره کننده و تاثیرگذاری خلق کنید، زمان آن رسیده است که در نهایت متعهد به یادگیری تایپوگرافی شوید.

کنتراست

عناصر مختلف تایپوگرافی

یادگیری طراحی تایپوگرافی با چند عنصر اساسی آغاز میشود: کنتراست، مقیاس، تکرار و ترکیب.

  • کنتراست: ست کردن تضادها با هم در هماهنگی. مانند متن کوچک با متن بزرگ، حروف ضخیم با حروف نازک. سعی کنید قوانین آنرا بیاموزید حتی اگر از آنها استفاده نکنید.
  • مقیاس: فقط مسئله بزرگی و کوچکی نیست بلکه نحوه بازی عناصر مختلف طرح شما در فضا و نحوه اشغال فضای کلی طرح در صفحه است.
  • تکرار: مسئله تکرار مکرر یک موضوع نیست بلکه بیشتر در مورد استفاده از عناصر مشترک بارها و بارها برای انتقال یک پیام منسجم است. رنگها، خطوط، شکلها و بافتهای مشابه همگی با هم کار میکنند.
  • ترکیب بندی: این در مورد نحوه طراحی همه عناصر فردی است. نحوه استفاده از ترکیبی از کنتراست، مقیاس و تکرار برای بیان صدای برند خود و برقراری ارتباط موثر و جذاب.

این عناصر، پایه ای را تشکیل میدهند که برای ایجاد پیامی با تأثیر جدی روی آن استوار میشوید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: 8 ویژگی ضروری طراحی سایت

تایپوگرافی چگونه توجه خوانندگان را به خود جلب میکند؟

آیا تا به حال به یک پاراگراف بزرگ و پیوسته از متنی نگاه کرده اید و بلافاصله بخواهید کلیک کنید؟ دلیل خوبی برای آن وجود دارد. خلاقیت یک متن، واکنش شیمیایی را در مغز جرقه میزند و اساساً به ما برای دیدن و تجربه چیزهای جدید پاداش میدهد. این ممکن است مثلاً در باز کردن یک سطح مخفی جدید از بازی ویدیویی مورد علاقه شما مشهودتر باشد اما نقش مهمی در نحوه دریافت اطلاعات نیز دارد. «تایپوگرافی خوب طراحی شده» نه تنها میتواند توجه خواننده را جلب کند بلکه میتواند بر احساس او در لحظه ای که کار شما را میبیند تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که دانستن نحوه استفاده از متن در فضا حیاتی است. آیا محتوای شما به گونه ای در صفحه نمایش داده میشود که منطقی باشد و در عین حال از نظر زیبایی و بصری نیز جذاب باشد؟ آیا چشم را به ادامه حرکت تشویق میکند یا باعث محو تمرکز شود؟

جلب توجه کاربران توسط تایپوگرافی

تایپوگرافی بر تصمیم گیری تأثیر میگذارد

بدون شک تایپوگرافی یک ابزار بازاریابی ارزشمند است که میتواند خواننده شما را از علاقه مبهم به نیاز فوری سوق دهد. تایپوگرافی خوب طراحی شده به ایجاد اعتبار برای یک برند کمک میکند و اعتماد خواننده را جلب میکند. این مسئله مطمئناً بر تصمیم او برای تعامل بیشتر با برند تأثیر میگذارد. تازگی و پویایی مطلب در وهله اول توجه خواننده را به خود جلب و او را از یک جمله به جمله دیگر حرکت میدهد و باعث مشتاق شدن او به کسب اطلاعات بیشتر در مورد برند، محصولات یا خدمات میشود. ترکیب شیرین «کنجکاوی» و «اعتماد» بسیار قدرتمند است و یک برند را فراموش نشدنی میکند. به یاد داشته باشید، همه اینها مثل یک سس مخفی است که کار طراحی شما را یک درجه (یا بیشتر) بالا میبرد. متن خوب موثر است اما زمانی که با هنر مطابقت دارد، جادو اتفاق میافتد.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: رابط کاربری (UI)، تجربه کاربری (UX) و تفاوت بین آنها

شخصیت

مطمئنا این را میدانید که برخی از فونتها فقط سرگرم کننده، سبک یا هیجان انگیز هستند. ممکن است کاربران احساس دمدمی، جدی یا پیچیده کنند. خیلی جالب است که چیزهایی مانند بافت، منحنی یا فاصله حروف یا گروه های کلمات چقدر میتوانند احساسی را در یک فرد ایجاد کنند. بخاطر تداوم، مهم است که به یاد داشته باشید که انتخابهای تایپوگرافی شما باید با شخصیت یا مأموریت برند مطابقت داشته باشد و در هر جایی که تایپوگرافی برای کسب و کار یا نام تجاری نشان داده میشود، ثابت باشد و شخصیتی را که برای آن خلق شده است در تمام نقاط تماس به تصویر بکشد. از خود بپرسید برای دستیابی به این هدف، چه طرحی را میتوانید انتخاب کنید؟ چه چیزی کم است؟ چه چیزی باید تغییر کند؟

شخصیت برند و تایپوگرافی

لحن

همانطوریکه تایپوگرافی واقعاً میتواند شخصیت یک برند را برجسته کند، همچنین میتواند روحیه و لحن بصری پیام خاصی را که میخواهید ایجاد کنید، تقویت کند. هنگام طراحی یا انتخاب فونتهای تایپوگرافی برای کمک به ایجاد یا تقویت لحن پیام، واقعاً جزئیات ظریف بسیار مهم است. برای مثال فونت هایی که لبه های عجیب و غریب یا غیرمتعارف دارند، میتوانند لحن جالب و عجیبی را در مقایسه با فونت هایی که ممکن است کلاسیک تر به نظر برسند، ببخشند. برای لحن جدی تر یا حرفه ای تر ممکن است به یک sans-serif فشرده یا یک فونت ساده و سنتی نگاه کنید. یا شاید شما جسور شوید و اجازه دهید چند خانواده از نوع نامتجانس فونتها دور هم جمع شوند تا ترکیبها یا چیدمانهای شیک و غیرمنتظره بسازند.

به یاد داشته باشید، انتخاب حروف چاپی تنها بخشی از نحوه تأثیرگذاری است؛ ردیف کردن المانها بصورت مرتب (گرید بندی شده) در مقابل تراز کردن تصادفی آنها؛ استفاده از متن حجیم برای آنچه که معمولاً متن پاراگراف است. بازی با کنتراست، ضخامتها و فاصله خطوط؛ اینها همه راه هایی برای برقراری ارتباط با شخصیت و لحن برند هستند.

لحن متن

عملکرد

متن جذاب نباید ما را از اصل موضوع و مفهوم منحرف کند؛ یعنی باید کاربردی باشد. کاربر باید بتواند متن را بخواند که به یک حروف خوانا نیاز دارد. به همان اندازه که برخی از تایپ فیسهای تزئینی پیچیده تر زیبا هستند، مشاهده یا درک طرح شما نباید سخت باشد. وقتی در حال انتخاب تایپ فیس و فونت های خود هستید یا یک فونت اصلی طراحی میکنید، به این فکر کنید که آیا آنها در هر دستگاه و هر مرورگری به درستی نمایش داده میشوند یا خیر. چند مکان وجود دارد که میتوانید به راحتی مرورگر و نمایشگرهای مختلف را آزمایش کنید. وب سایتهایی مانند BrowserStack تعدادی خدمات آزمایشی رایگان و پولی را ارائه میکنند تا مطمئن شوند که تایپوگرافی شما به درستی عمل میکند.

کارایی متن

تایپوگرافی موثر، قابل دسترس است

این مسئله از نظر طراحی رابط کاربری بسیار مهم است. وقتی اشاره گر ماوس را روی متن قرار میدهید یا روی آن کلیک میکنید چه اتفاقی برای متن میافتد؟ آیا سلسله مراتب واضح و تمیزی وجود دارد که پیروی از آن آسان باشد؟ انجام این همه انتخاب طراحی در مقیاس بزرگ و کوچک میتواند کمی طاقت فرسا باشد. به همین دلیل است که توصیه میکنیم برای شروع قوی، ساده شروع کنید؛ برای شروع فقط یک یا دو نوع حروف را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید، اگر متن و تایپوگرافی را کنترل نکنید، او شما را کنترل خواهد کرد.

فونت ها و تایپ فیس ها

در حالی که خود کلمات اغلب بجای هم استفاده میشوند، فونتها و تایپ فیس ها متفاوت هستند. مبهم است اما به عنوان یک طراح که با آن کار میکنید، مهم است که تمایز را بدانید.

تایپ فیس سبکی از حروف است؛ فونت نوعی تایپ فیس است.

تفاوت فونت و تایپ فیس

فونت هایی که باید اجتناب کنید

هنگام در نظر گرفتن نقشی که عملکرد، لحن و شخصیت در هنگام انتخاب یک فونت ایفا میکند، به این نتیجه میرسید که برخی از فونتها وجود دارند که به دلایل بسیاری باید کاملاً از آنها اجتناب شود.

  • خواندن آنها دشوار است.
  • حواس را پرت میکند.
  • استفاده بیش از حد

برای روشن شدن موضوع ما نمیگوییم که استفاده از هیچ یک از این نوع فونتها هرگز مناسب نیست. با این حال بطور کلی برای ارسال پیام های چشم نواز و مؤثر باید از این موارد دوری کنید. اما فراموش نکنید که قوانین را زیر پا بگذارید! بله، ما در مورد اینکه چکاری باید انجام دهید یا نباید انجام دهید، صحبت کرده ایم اما شما یک طراح هستید. بنابراین از طراحی لذت ببرید، کارها را متفاوت انجام دهید و ببینید چه اتفاقی میافتد. قوانین تایپوگرافی در واقع قوانین سرانگشتی یا لیستی از شیوه ها هستند ولی هنوز فضا برای خلاقیت نسبت به آنها وجود دارد. یادگیری تایپوگرافی قطعا شما را به طراح بهتری تبدیل میکند.

منبع: thefutur.com

اشتراک در شبکه های اجتماعی:
با uNext در ارتباط باشید...
افزودن نظر:
captcha