ایمیل:
info[at]unext.ir
تلفن:
09351883214
راهنمای کامل تست A/B یا تست تقسیم سئو

راهنمای کامل تست A/B یا تست تقسیم سئو

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(5 رای)
فهرست مطالب

احتمالا این جمله را شنیده اید که جزئیات کوچک هستند که مهم میباشند. خب، این مسئله به معنای واقعی کلمه برای سئو صادق است. گاهی اوقات حتی کوچکترین چیزها میتواند تفاوتهای بزرگی را در رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو ایجاد کند اما شما اطلاعی از آن ندارید، مگر اینکه آن تغییرات کوچک را ایجاد کنید. چه کسی میتواند بگوید که یک تغییر به رتبه شما لطمه نمیزند یا اصلاً کاری انجام نمیدهد؟ به عنوان توسعه دهنده و متخصص وب، ما میدانیم که ایجاد تغییرات در مقیاس بزرگ نیاز به کار زیادی دارد. با یک تست A/B میتوانید تغییرات عناصر سئو را در سایت قبل از اینکه تغییرات را بطور کامل اجرا کنید، آزمایش کنید تا ببینید که چگونه بر موقعیت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) تاثیر میگذارند.

تست A/B

تست A/B برای سئو چیست؟

تست A/B برای سئو که به آن تست تقسیم نیز میگویند، فرآیند ایجاد تنظیمات کوچک در عناصر سئو در صفحات وب سایت و نظارت بر تاثیر این تغییرات بر عملکرد سئوی آن صفحه است.

تست تقسیم سئو چگونه کار می کند؟

هنگامی که یک تست تقسیم سئو انجام میدهید، گروه هایی از صفحات با قالبهای مشابه را به دو گروه تقسیم میکنید: صفحات کنترل و صفحات آزمایش (مختلف). برای آزمایش موفقیت برخی از عناصر سئو در صفحات خود میتوانید یک عنصر را در صفحات آزمایشی خود تنظیم کنید در حالی که صفحات کنترل خود را همانطور که در حال حاضر ظاهر میشوند باقی گذارید. سپس هر دو گروه از صفحات را به بازدیدکنندگان سایت نشان میدهید و نتایج آنها را تجزیه و تحلیل میکنید تا تعیین کنید که آیا تنظیمات بزرگتری در سایت خود انجام دهید یا خیر. نتایج تست A/B شما داده هایی هستند که نوعی اهمیت آماری را ارائه میدهند. اساساً آنها نتایجی هستند که تغییر قابل توجهی در عملکرد صفحه در صفحه نتایج جستجو نشان میدهند.

چه عناصر سئو را می توانم تست کنم؟

موتورهای جستجو مانند گوگل از صدها فاکتور رتبه بندی سئو استفاده میکنند. آنچه در زیر می آید تنها تعدادی از عناصر بسیاری در سایت شما است که میتوانید در تست تقسیم A/B خود تنظیم کنید.

قالب عنوان و برچسب ها

ساده ترین تغییرات در تگ عنوان صفحه شما، مانند جایی که از یک کلمه کلیدی استفاده کرده اید یا انتخاب کلمه و عبارت، میتواند بر عملکرد سئو صفحه شما تأثیر گذارد. در آزمون A/B خود سعی کنید با عناوین و برچسبهای عنوان خود بازی کنید تا ببینید اوضاع چگونه تغییر میکند.

توضیحات متا

توضیحات متا شما بطور خلاصه به جستجوگران میگوید که محتوای یک صفحه چه چیزی را پوشش میدهد. در بسیاری از موارد آنها اولین چیزهایی هستند که کاربران در مورد صفحه شما میخوانند بنابراین میخواهید آنرا به خوبی بنویسید. گاهی اوقات حتی کوچکترین ویرایش در توضیحات متا شما مانند انتخاب کلمه، فراخوان برای اقدام (CTA) و استفاده از کلمه کلیدی ثانویه میتواند بر تعداد کاربرانی که روی وب سایت شما کلیک میکنند تأثیر گذارد.

متن جایگزین تصویر

گوگل از متن جایگزین تصویر برای درک موضوع تصویر و زمینه مطلب استفاده میکند. تنظیم متن جایگزین تصویر صفحه بصورت توصیفی تر میتواند به شما کمک کند تا در نتایج جستجوی Google Images ظاهر شوید.

محتوای صفحه

محتوای صفحه شما میتواند بطور قابل توجهی بر رتبه صفحه شما در SERP تأثیر گذارد. هنگام انجام یک تست A/B، طول محتوای صفحه، ساختار و استفاده از کلمه کلیدی را تنظیم کنید تا ببینید چگونه بر رتبه بندی سئوی شما تأثیر میگذارد.

تست تقسیم سئو

چرا باید تست تقسیم سئو را اجرا کنید؟

تستهای تقسیم سئو به شما این فرصت را میدهند که تغییرات عناصر سئو را در سایت خود آزمایش کنید و نتایج را قبل از انجام تغییرات را در مقیاس بزرگ و در سطح سایت که پیاده سازی آن زمان و هزینه می برد، تجزیه و تحلیل کنید. چند دلیل کلیدی که میخواهید تست تقسیم سئو را انجام دهید و اینکه چگونه میتوانید از این آزمایشهای سئو سود ببرید، بخوانید.

با زمان همراه باشید

الگوریتمهای موتورهای جستجو بطور مداوم در حال تغییر هستند. تستهای تقسیم سئو روشی عملی برای ادامه توسعه وب سایت شما برای همگام شدن با عوامل رتبه بندی سئو در حال تغییر است. گوگل در سال 1998 وارد صحنه شد و از آن زمان تاکنون موتور جستجو راه طولانی را طی کرده است و سایتها را مانند قبل رتبه بندی نمیکند. اگر همه ما وب سایتهای خود را یکسان نگه میداشتیم در حالی که گوگل به دنبال الگوریتمهای جدید میگشت، SERPهای غیرقابل اعتماد با سایتهای مختلف در مکانهای برای کلمات کلیدی مختلف میداشتیم.

در بالای SERPها بمانید (به معنای واقعی کلمه)

با انجام تستهای تقسیم A/B میتوانید هر موجی از الگوریتم های جدید را به بالای SERPها هدایت کنید. هیچ تضمینی وجود ندارد که در اولین حرکت یک وب سایت را تنظیم کنید. با این حال با تستهای تقسیم سئو میتوانید بطور مداوم ویرایشها را آزمایش و تغییراتی را در وب سایت خود ایجاد کنید. بدانید که آنها بر رتبه بندی سئو شما تأثیر مثبت خواهند گذاشت.

تفاوت بین تست های تقسیم برای SEO و CRO

تست های A/B به سئو محدود نمیشود. با استفاده از تستهای تقسیم میتوانید وبسایت خود را برای بهبود بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) تنظیم کنید. از آنجایی که این دو استراتژی بازاریابی اغلب با هم ترکیب میشوند، ما میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که تفاوت این دو را درک میکنید. در حالی که تست A/B بر روی رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیر میگذارد، تست CRO بر رفتار کاربر در سایت شما تاثیر میگذارد. تست CRO یک راه عالی برای بهبود نرخ تبدیل است. درست مانند تست تقسیم سئو میتوانید تنظیمات کوچکی را در صفحه سایت انجام دهید و ببینید که چگونه بر رفتار کاربر تأثیر میگذارد.

تفاوت عمده بین این دو تست این است که تست CRO دو نسخه از یک صفحه را به گوگل ارائه میدهد، سپس آن دو صفحه بطور تصادفی به کاربران مختلف اختصاص داده میشوند. تست سئو تعداد انگشت شماری صفحات مشابه را دربر میگیرد. در یک گروه از آنها تغییرات ایجاد میکند و می بیند که گوگل چگونه هر کدام را رتبه بندی میکند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: طراحی صفحه لندینگ با نرخ تبدیل به مشتری بالا

بهترین روش های تست تقسیم سئو

هر وب سایتی برای تست تقسیم سئو A/B مناسب نیست. حتی مواردی که برای تست تقسیم سئو مناسب هستند، قسمتهای خاصی از سایت خود را دارند که به هیچ وجه قابل آزمایش نیستند. هنگام اجرای آزمایشهای سئو باید مطمئن شوید که سایت شما دو شرط ضروری برای موفقیت آمیز بودن تست شما را برآورده میکند:

1. به صفحات قالب بندی شده کافی نیاز دارید

برای اجرای موفقیت آمیز تست تقسیم A/B باید صفحات کافی از همان قالب یا طرح بندی داشته باشید. صفحاتی که معمولاً از یک الگو پیروی میکنند عبارتند از:

  • صفحات محصول
  • صفحات قیمت گذاری
  • وبلاگ
  • صفحات تماس

شما تاثیر تغییرات کوچک بر دو صفحه با ساختار متفاوت را نمیتوانید اندازه گیری کنید. زیرا دو الگوی متفاوت، دو نتیجه مختلف ایجاد میکند. این کار بینش کمی در مورد تغییراتی که در حال آزمایش هستید را ارائه میدهد.

2. به ترافیک وب قابل توجهی نیاز دارید

هنگام اجرای آزمایشهای سئو در سایت خود، باید الگوهای ترافیکی قابل اعتماد و پایداری داشته باشید. این امر تشخیص اهمیت آماری در داده های شما را آسانتر میکند. آیا با وجود اینکه ترافیک قابل توجهی ندارید هنوز هم میتوانید سایت خود را تست کنید؟ کاملا. اما الگوهای نامنظم ترافیک وب (ترافیک کم یا بدون ترافیک) در سایت شما تشخیص اینکه آیا آزمایش شما نتایج دقیقی داشته است یا خیر را دشوار میکند.

راهنمای کامل تست A/B

چگونه تست تقسیم سئو را اجرا کنم؟

اکنون که در مورد نکات تست تقسیم سئو بحث کردیم، بیایید آنرا عملی کنیم. در اینجا خلاصه ای سریع از نحوه اجرای تست تقسیم سئو توسط خودتان آورده شده است! آنچه را که قرار است آزمایش کنید را انتخاب و یک فرضیه بسازید. اگر هدفی در ذهن نداشته باشید، نمیتوانید یک تست تقسیم سئو انجام دهید. برای شروع، عنصری از وبسایت خود را که میخواهید تنظیم کنید را انتخاب کنید. آیا قصد دارید توضیحات متا جدیدی را آزمایش کنید؟ یا شاید بخواهید متن جایگزین تصاویر خود را تغییر دهید تا ببینید در صفحات نتایج جستجوی تصویر چگونه عمل میکند. هر آنچه را که برای آزمایش در این تست انتخاب میکنید، مطمئن شوید که فرضیه خود را فرموله کرده اید. معمولاً هدف از تستهای تقسیم سئو این است که ببینیم آیا صفحات مختلف در SERP بهتر از صفحات کنترل عمل میکنند یا خیر.

صفحات مختلف و کنترل خود را انتخاب کنید، سپس تغییرات خود را اعمال کنید

هنگامی که همه معیارهای خود را دسته بندی کردید، تصمیم بگیرید که از کدام صفحات سایت برای آزمایش خود استفاده کنید. یک گروه را به عنوان صفحات کنترل خود و گروهی دیگر را به عنوان صفحات مختلف آزمایش انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که شما میخواهید همه این صفحات از یک الگو پیروی کنند تا بتوانید دقیق ترین نتایج را داشته باشید. سپس تغییراتی را که در مرحله قبل شناسایی کردید را در صفحات مختلف خود ایجاد کنید.

تست تقسیم SEO خود را با Google Optimize اجرا کنید

برنامه های زیادی برای انجام آزمایشهای سئو وجود دارد اما Google Optimize را توصیه میکنیم. Google Optimize یک ابزار رایگان در پلتفرم بازاریابی گوگل است که به شما امکان میدهد آزمایش های CRO و SEO را در وبسایت خود انجام دهید. با Google Optimize میتوانید تستهای A/B را برای انواع مختلف صفحات انجام دهید و موفقیت آنها را از طریق معیارهای عملکرد اندازه گیری کنید. میتوانید معیارهای عملکردی را که میخواهید اندازه گیری کنید، انتخاب کنید. هرچه آزمایش سئو شما طولانی تر باشد، داده های بیشتری میتوان جمع آوری کرد تا تعیین کنید که آیا تنظیمات به درستی انجام شده است یا خیر. اگر تست تقسیم A/B مد نظرشما نیست، Google Optimize همچنین تست چند متغیره و تغییر مسیر را نیز ارائه میدهد.

نتایج خود را تجزیه و تحلیل کنید

مدتی طول میکشد تا شما نتایج قابل اعتمادی را از تست سئو خود مشاهده کنید (اگر اصلاً اهمیت آماری را مشاهده کنید). بسته به میزان ترافیک وب سایت شما، باید حدود دو هفته تا یک ماه صبر کنید تا شروع به بررسی نتایج خود کنید. اکنون، شما مقدار زمان مناسبی را صرف و داده های خود را بررسی کرده اید. آیا افزایش قابل توجهی در ترافیک صفحه، تعامل یا افزایش رتبه سئو مشاهده میکنید؟ اگر یک تغییر معنادار آماری میبینید،تبریک میگوییم؛ این یک شاخص عالی است که تغییرات شما برای سایت تان مفید بوده است.

اگر هیچگونه اهمیت آماری در داده های خود نمیبینید، نگران نباشید. این آزمایشها برای همین هستند. این عدم اهمیت آماری را به عنوان یک موقعیت آزمون و خطا ببینید و برای ایجاد یک آزمون جدید، مجددا تلاش کنید. همانطور که قبلا ذکر کردیم، عناصر سایت زیادی وجود دارد که میتوانید آنها را آزمایش کنید.

اشتراک در شبکه های اجتماعی:
با uNext در ارتباط باشید...
افزودن نظر:
captcha