ایمیل:
info[at]unext.ir
تلفن:
09351883214
چگونه یک بیزینس پلن ساده و کاربردی بنویسیم؟

چگونه یک بیزینس پلن ساده و کاربردی بنویسیم؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(4 رای)
فهرست مطالب

بیزینس پلن سندی است که اهداف و جاه طلبی های یک شرکت را همراه با جدول زمانی، امور مالی و روشهای مورد نیاز برای دستیابی به آنها بیان میکند. علاوه بر این ممکن است شامل بیانیه ماموریت و جزئیات مربوط به محصولات یا خدمات خاص ارائه شده باشد. یک بیزینس پلن بسته به شرکت و اهداف آن میتواند دوره های زمانی متفاوتی را مشخص کند. استارتاپ ها، کارآفرینان و کسب و کارهای کوچک همگی بیزینس پلن ایجاد میکنند تا با پیشرفت شرکتشان، از آنها به عنوان راهنما استفاده کنند. سازمانهای بزرگتر همچنین ممکن است یک بیزینس پلنی ایجاد کنند تا اهداف سطح بالا، مسائل مالی و جدول های زمانی را کنترل کنند.

در حالی که شما مطمئناً نیاز دارید که یک پلن از اهداف و امور مالی کسب و کار خود داشته باشید، نوشتن بیزینس پلن میتواند به شما در تعیین میزان دوام شرکت، سودآوری آن (از جمله زمانی که برای اولین بار به سود میرسد) و مقدار پولی که نیاز دارید کمک کند.

چگونه بیزینس بنویسیم؟

عناصر یک بیزینس پلن

اطلاعات خاص در بیزینس پلن شما بسته به نیازها و اهداف سرمایه گذاری شما متفاوت خواهد بود، اما یک برنامه معمولی شامل عناصر زیر است:

  1. خلاصه اجرایی
  2. شرح تجارت
  3. تحلیل بازار
  4. تحلیل رقابتی
  5. شرح مدیریت سازمانی
  6. توضیحات محصول یا خدمات
  7. برنامه بازاریابی
  8. استراتژی فروش
  9. جزئیات بودجه (یا درخواست بودجه)
  10. پیش بینی های مالی

اینفوگرافیک 4 مرحله رشد کسب و کار

بطور کلی مخاطبان شما شامل هر کسی است که به سازمان شما علاقه خاصی دارد. آنها میتوانند شامل سرمایه گذاران بالقوه و موجود و همچنین مشتریان، اعضای تیم داخلی، تامین کنندگان و فروشندگان باشند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی بازگشتی چیست؟

چگونه گام به گام یک بیزینس پلن بنویسیم؟

نوشتن یک بیزینس پلن قوی نیاز به تحقیق و توجه به جزئیات برای هر بخش دارد. در زیر راهنمای 10 مرحله ای برای تحقیق و تعریف هر عنصر در طرح را خواهید دید.

مرحله 1: خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی همیشه اولین بخش از بیزینس پلن شما خواهد بود. هدف پاسخ به سوالات زیر است:

  • چشم انداز و ماموریت شرکت چیست؟
  • اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت چیست؟

مرحله 2: شرح تجارت

هدف این بخش تعریف قلمرو، دامنه و هدف سرمایه گذاری شما است. برای انجام این کار، به سوالات زیر تا حد امکان واضح و مختصر پاسخ دهید:

  • ما در چه شغلی هستیم؟
  • کسب و کار ما چه می کند؟

مرحله 3: تجزیه و تحلیل بازار

در این بخش شواهدی ارائه کنید که نشان میدهد بازار فعلی را بررسی و آنرا درک کرده اید و اینکه محصول یا خدمات شما جایگاهی در بازار را برآورده میکند. برای انجام اینکار به این سوالات پاسخ دهید:

  • مشتری ما کیست؟
  • آن مشتری چه ارزشی دارد؟

مرحله 4: تجزیه و تحلیل رقابتی

در بسیاری از موارد، یک بیزینس پلن نه یک سرمایه گذاری کاملاً جدید (یا حتی مخل بازار)، بلکه یک نسخه رقابتی تر از طریق ویژگیها، قیمت گذاری، ادغام و غیره نسبت به آنچه در حال حاضر در دسترس است، پیشنهاد میکند. در این بخش به سوالات زیر پاسخ دهید تا نشان دهید که محصول یا خدمات شما از رقبا پیشی گرفته است:

  • رقبا کیست؟
  • آنها چکاری را بهتر انجام میدهند؟
  • نقطه تمایز ما چیست؟

مرحله 5: شرح مدیریت سازمانی

در این بخش، یک نمای کلی از اعضای تیم و سایر پرسنل کلیدی که برای موفقیت ضروری هستند بنویسید. نقشها و مسئولیتها را فهرست کنید و در صورت امکان، سلسله مراتب یا ساختار تیم را یادداشت کنید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: لینکدین و نحوه بازاریابی با استفاده از آن

مرحله 6: شرح محصولات یا خدمات

در این بخش، محصول یا خدمات و همچنین تمام تلاشها و منابعی که برای تولید آن صرف میشود را به وضوح تعریف کنید. قدرت محصول شما تا حد زیادی موفقیت کسب و کار شما را مشخص میکند. بنابراین ضروری است که قبل از راه اندازی فروش، در مورد جزئیات بازاریابی، فروش یا بودجه، زمانی را برای آزمایش و اصلاح محصول اختصاص دهید.

سوالاتی که در این بخش باید پاسخ داد به شرح زیر است:

  • محصول یا خدمات چیست؟
  • چگونه آنرا تولید میکنیم و چه منابعی برای تولید لازم است؟

نوشتن بیزینس پلن

مرحله 7: طرح بازاریابی

در این بخش، استراتژی بازاریابی محصول یا خدمات خود را تعریف کنید. نیازی ندارد که به اندازه یک برنامه بازاریابی کامل باشد، اما باید به سؤالات اساسی مانند موارد زیر پاسخ دهد:

  • بازار هدف کیست (اگر با مشتریان موجود متفاوت باشد)؟
  • از چه کانال هایی برای رسیدن به بازار هدف خود استفاده خواهید کرد؟
  • استراتژی بازاریابی شما به چه منابعی نیاز دارد و آیا به آنها دسترسی دارید؟
  • در صورت امکان آیا تخمین تقریبی از جدول زمانی و بودجه دارید؟
  • موفقیت را چگونه می توان ارزیابی کرد؟

مرحله 8: طرح فروش

یک نمای کلی از استراتژی فروش، شامل اولویتهای هر چرخه، مراحل رسیدن به این اهداف و معیارهای موفقیت بنویسید. در این بخش نیازی به یک برنامه فروش جامع و عمیق نیست. بلکه میتواند به سادگی اهداف و استراتژیهای سطح بالای تلاشهای فروش شما را مشخص کند.

با پاسخ دادن به سوالات زیر شروع کنید:

  • استراتژی فروش چیست؟
  • ابزارها و تاکتیک هایی که برای رسیدن به اهداف خود استفاده خواهید کرد چیست؟
  • موانع احتمالی چیست و چگونه بر آنها غلبه خواهید کرد؟
  • جدول زمانی برای فروش و کسب سود چیست؟
  • معیارهای موفقیت چیست؟

مرحله 9: جزئیات بودجه

این بخش یکی از حیاتی ترین بخش های بیزینس پلن شما است، بخصوص اگر آنرا با سرمایه گذاران به اشتراک می گذارید. شما نیازی به ارائه یک برنامه مالی کامل ندارید، اما باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • در حال حاضر چقدر سرمایه دارید؟ چقدر سرمایه نیاز دارید؟
  • چگونه تیم را رشد خواهید داد (عضویت، ساختار تیم، آموزش و توسعه)؟
  • نیازها و محدودیت های فیزیکی شما (فضا، تجهیزات و غیره) چیست؟

مرحله 10: پیش بینی های مالی

جدا از تجزیه و تحلیل جذب سرمایه، سرمایه گذاران دوست دارند پیش بینی های مالی اندیشیده شده برای آینده را ببینند. همانطور که قبلاً گفته شد، بسته به دامنه و مرحله کسب و کار شما، این مدت می تواند از یک تا پنج سال باشد. در حالی که این پیش بینی ها دقیق نیستند و باید تا حدودی انعطاف پذیر باشند، باید بتوانید موارد زیر را اندازه گیری کنید:

  • چگونه و چه زمانی شرکت برای اولین بار به سودآوری میرسد؟
  • پس از آن شرکت چگونه سود خود را حفظ خواهد کرد؟

بیزینس پلن ساده

چگونه یک بیزینس پلن ساده بنویسیم؟

یک بیزینس پلن ساده یک نسخه ساده و سبک وزن از مدل بزرگ و سنتی است. برخلاف یک بیزینس پلن یک صفحه ای، که اطلاعات سطح بالا را برای مرور سریع (مانند ارائه سهامداران) به هم منتقل می کند، یک بیزینس پلن ساده می تواند بیش از یک صفحه باشد. در زیر مراحل ایجاد یک بیزینس پلن ساده عمومی وجود دارد که در قالب زیر منعکس شده است.

خلاصه اجرایی را بنویسید

این بخش مانند بیزینس پلن سنتی است. به سادگی یک نمای کلی از آنچه در بیزینس پلن وجود دارد، چشم انداز یا پیشنهاد اصلی و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت ارائه دهید.

یک نمای کلی شرکت اضافه کنید

ماموریت و چشم انداز بزرگتر از شرکت را مستند کنید.

مشکل و راه حل را ارائه دهید

به زبان ساده مشکلی را که میخواهید با محصول یا خدمات خود حل کنید و نحوه تلاش شرکت شما برای انجام آن مشخص کنید. این بخش را به عنوان شکافی در بازاری که میخواهید از بین ببرید، در نظر بگیرید.

بازار هدف را شناسایی کنید

شرکت شما (و محصولات یا خدمات آن) در تلاش است به چه کسی دست یابد؟ در صورت امکان، شخصیتهای خریدار خود را بطور خلاصه تعریف کنید.

درباره مسابقه بنویسید

در این بخش، با فهرست کردن رقبای فعلی و مشخص کردن مزیت رقابتی خود، دانش خود را از بازار نشان دهید.

پیشنهادات محصول یا خدمات خود را شرح دهید

دست بکار شوید و محصول یا خدمات خود را تعریف کنید. دقیقا چه میفروشید؟

تاکتیک های بازاریابی خود را مشخص کنید

بدون پرداختن به جزئیات زیاد، ابتکارات بازاریابی برنامه ریزی شده خود را شرح دهید. یک جدول زمانی و معیارهایی که برای سنجش موفقیت استفاده خواهید کرد، اضافه کنید. یک جدول زمانی تقریبی شامل نقاط عطف و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) ارائه دهید که از آنها برای اندازه گیری پیشرفت خود استفاده خواهید کرد.

پیش بینی های مالی خود را درج کنید

یک نمای کلی از برنامه مالی خود بنویسید که نشان دهد شما تحقیقات و مدل سازی کافی را انجام داده اید. شما همچنین میتوانید مفروضات کلیدی که در این پیش بینی وجود دارد را فهرست کنید.

نیازهای مالی خود را شناسایی کنید

این بخش جایی است که شما درخواست کمک مالی خود را ارائه خواهید کرد. بر اساس همه چیز در بیزینس پلن، منابع مالی پیشنهادی خود و همچنین نحوه استفاده از آنرا فهرست کنید.

منبع: smartsheet.com

اشتراک در شبکه های اجتماعی:
با uNext در ارتباط باشید...
افزودن نظر:
captcha