ایمیل:
info[at]unext.ir
تلفن:
09351883214
متاورس چیست و چه معنایی برای بازاریابی دارد؟

متاورس چیست و چه معنایی برای بازاریابی دارد؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(2 رای)
فهرست مطالب

در سال 2021، فیس بوک تغییر قابل توجهی در شرکت خود ایجاد کرد. این تغییر به الگوریتم ها یا بودجه اش مربوط نمیشد، بلکه چیزی بسیار اساسی تر بود و نام خود را به متا تغییر داد. اقدامی که به گفته آنها به دلیل تمرکز بر متاورس انجام شده است. این تغییر بلافاصله به تیتر خبرها تبدیل شد و بزودی اینترنت مملو از بحث در مورد آن شد. برخی تبلیغات، برخی تمسخرها و برخی سردرگمی ها. یکی از بزرگترین چیزهایی که مردم مدام میگفتند این بود: دقیقاً متاورس چیست؟ حتی در حال حاضر، مردم هنوز همان سوال را میپرسند و اگر شما در حال خواندن این پست هستید، احتمالا یکی از آن افراد هستید. به همین دلیل است که در این مطلب میخواهیم مفهوم متاورس را توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید.

متاورس چیست؟

به احتمال زیاد، شما امیدوار بودید که یک تعریف واضح و ساده از این اصطلاح پیدا کنید. متأسفانه، چنین تعریفی وجود ندارد و این عمدتاً به این دلیل است که به نظر میرسد هیچکس نمیتواند در مورد اینکه دقیقاً متاورس چیست، توافق کند. هر کس تصوری از آنچه اصطلاح متاورس به آن مربوط میشود، دارد. این چیزی دیجیتالی است که با اینترنت مرتبط است و آینده نگرانه به نظر میرسد. هر چند به راحتی قابل تعریف نیست. به نظر میرسد هر کسی تعریف متفاوتی دارد. به همین دلیل، بهترین راه برای تعریف متاورس، نگاه کردن به آن از طریق چند عدسی است. در زیر، ما برخی از رایج ترین روشهایی را که مردم متاورس را مشاهده یا دسته بندی کرده اند، فهرست کرده ایم. همه آن لنزها با هم میتوانند یک چشم انداز کامل از موضوع ارائه دهند.

مفهوم متاورس چیست؟

آیا متاورس اینترنت بعدی است؟

یکی از رایج ترین ایده های مرتبط با متاورس این است که آینده را نشان میدهد. بطور خاص، برخی از آن به عنوان اینترنت جدید یاد کرده اند. ایده این است که متاورس به نوعی جایگزین درک فعلی ما از اینترنت در سالهای آینده خواهد شد. البته، یکی از بزرگترین مسائل مربوط به این تعریف اینست که هیچکاری برای رفع ابهام این اصطلاح انجام نشده است. حتی این که متاورس را اینترنت جدید بنامیم، به چه معناست؟ به نظر می رسد هیچکس بطور قطع نمیداند.

آیا متاورس واقعیت مجازی است؟

وقتی در مورد متاورس میشنوید، چیزی که ممکن است مشاهده کنید، واقعیت مجازی (VR) است. ممکن است قبلاً نام VR را شنیده باشید. اغلب توسط افرادی که هدست به سرشان زده اند و دنیای مجازی و سه بعدی را در مقابل چشمانشان میبینند نشان داده میشود.

بنابراین، آیا متاورژن همین است؟ نوعی واقعیت مجازی؟ خب… به نوعی.

VR به شدت با متاورس مرتبط است. وقتی مردم در مورد ورود به متاورس صحبت میکنند، اغلب در مورد انجام این کار از طریق VR صحبت میکنند. ایده این است که شما میتوانید از VR برای درگیر شدن با جنبه های مختلف دنیای دیجیتال، از بازی تا خرید محصولات، استفاده کنید. بطور خلاصه، بله. شما میتوانید متاورس را به عنوان یک واقعیت مجازی به هم پیوسته تعریف کنید و VR یک راه عالی برای تجسم آن است. با این حال، بسیاری از مردم استدلال کرده اند که واقعیت مجازی برای دسترسی به متاورس لازم نیست. بنابراین، ابهام این اصطلاح پابرجاست.

آیا متاورس ترفند بازاریابی است

آیا متاورس یک ترفند بازاریابی است؟

در حالی که برخی از تعاریف فرا وجهی مبتنی بر آینده نگری یا فناوری جدید هستند، برخی دیگر کمتر مثبت هستند. منتقدان متاورس معتقدند که این اصطلاح چیزی بیش از یک ترفند بازاریابی نیست. چه دقیق باشد چه نباشد، انکار وجود معنایی در این دیدگاه دشوار است. شرکتها به استفاده از این اصطلاح برای بازاریابی خود ادامه میدهند، حتی اگر به نظر رسد که هیچ کس معنی آنرا نمیداند. حتی خود شرکتها هم برای بیان اینکه دقیقاً چه چیزی را تبلیغ میکنند تلاش میکنند. بسیاری از منتقدان این اصطلاح، پیشنهاد کرده اند که این شرکتها چیز خاصی را بازاریابی نمیکنند. آنها صرفاً سعی میکنند آینده نگر به نظر رسند تا از مصرف کنندگان هیجان زده درآمد بیشتری کسب کنند.

آیا فرا جهان یک مفهوم علمی تخیلی است؟

منتقدان زیادی از متاورس وجود دارد، اما همه آنها در مورد چیستی موضوع موافق نیستند. ما فقط در مورد منتقدانی صحبت کردیم که احساس میکنند فرا وجهی، چیزی بیش از یک مفهوم بازاریابی مبهم نیست. اما برخی دیگر فکر میکنند که متاورس تنها ایده ای تخیلی است، نه یک ایده قابل دستیابی. این منتقدان متاورس را به عنوان یک مفهوم تخیلی میشناسند، مفهومی که میتوانیم در مورد آن رویاپردازی کنیم اما احتمالاً هرگز به آن نخواهیم رسید، حداقل در آینده نزدیک. اینکه آیا فراجهان چیزی است که ما میتوانیم به آن برسیم یا خیر، مورد بحث است. اما شایان ذکر است که اصطلاح متاورس برای اولین بار در اثر داستان Snow Crash ابداع شد و به این دیدگاه اعتبار میبخشد.

تاثیر متاورس بر آینده بازار و کسب و کار

آیا متاورس یک ابزار نظارتی است؟

آخرین دیدگاه اصلی در مورد متاورس منفی ترین دیدگاه است. اینکه ابزاری برای نظارت انبوه در نظر گرفته شده است. شرکتهایی مانند گوگل و فیس بوک مدت هاست که در مرکز نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی دیجیتال بوده اند. به نظر میرسد برخی از مردم فکر میکنند متاورس آخرین ابزار آنها برای نقض این حریم خصوصی است. از این گذشته، متاورس کاملاً دیجیتالی است، بنابراین هر کاری را که در آنجا انجام دهید میتواند درست مانند گشت و گذار در اینترنت ردیابی شود. اینکه آیا اعتباری برای این دیدگاه وجود دارد یا نه مشخص نیست، عمدتاً به این دلیل که ما هنوز نمیدانیم که متاورس در عمل چگونه خواهد بود. مطمئناً نسخه هایی از آن وجود دارد که نگرانیهایی در مورد حفظ حریم خصوصی ایجاد میکند.

متاورس برای بازاریابی به چه معناست؟

اکنون که ما به برخی از دیدگاه های مختلف در مورد متاورس نگاه کردیم، ممکن است از خود بپرسید که چگونه به بازاریابی مرتبط است. رونق متاورس برای کسب و کار شما چه معنایی دارد؟ پاسخ تا حد زیادی به صنعت شما بستگی دارد. اگر در زمینه فناوری دیجیتال کار میکنید، ممکن است فکر کنید که چگونه میتواند بر بازاریابی شما تأثیر گذارد، بخصوص اگر با شرکتهایی مانند Meta کار میکنید که در مورد متاورس زیاد صحبت میکنند. حتی اگر در صنعت فناوری نیستید، ممکن است بخواهید مراقب فراسوی اخبار باشید. اگر زمانی فرا برسد که شرکتها در تجارت الکترونیک متاورس پیشرفتهای چشمگیری داشته باشند، میتوانید در آنجا فروش را در نظر بگیرید.

با این حال، در بیشتر موارد، خود این واقعیت که ما واقعاً نمیتوانیم این اصطلاح را تعریف کنیم، نشان میدهد که در حال حاضر متاورس چقدر ناملموس است. برای اکثر صنایع، احتمالاً در آینده نزدیک تأثیر زیادی بر تجارت آنها نخواهد داشت.

اشتراک در شبکه های اجتماعی:
با uNext در ارتباط باشید...
افزودن نظر:
captcha