اگر میخواهید تجارت خود را بصورت آنلاین بازاریابی کنید، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) بسیار مهم است. این چیزی است که به رتبه سایت شما در نتایج جستجوی گوگل کمک میکند تا مردم به آن دسترسی پیدا کنند. اما چه در زمینه سئو تازه کار باشید و چه متخصص سئو، میتوانید از برخی ابزارها بهره مند شوید. ابزارهای سئو به شما کمک میکنند تا محتوای وب خود را ساده کنید و رتبه خود را افزایش دهید. دو عدد از بهترین ابزارهای سئو در بازار Ahrefs و Semrush هستند. ممکن است قبلاً نام این ابزارها را شنیده باشید و اگر چنین است، ممکن است تعجب کنید که کدامیک بهتر است.
Semrush و Ahrefs ابزارهای درجه یک سئو برای کسب و کار شما هستند. البته دشوار است که یکی از آنها را به وضوح برتر بدانیم. به همین دلیل، ما با مقایسه این دو در چند دسته مختلف، به بررسی سوال Semrush در مقابل Ahrefs خواهیم پرداخت. برای تفکیک کامل به ادامه مطلب بروید!
سهولت استفاده
اولین مسئله ای که به آن نگاه خواهیم کرد سهولت استفاده است. شما نمیخواهید با ابزاری درگیر شوید که نمیتوانید نحوه کار کردن با آنرا بفهمید. بنابراین، استفاده از Ahrefs و Semrush چقدر آسان است؟
Ahrefs
Ahrefs به شما امکان دسترسی به داده های زیادی را میدهد، بنابراین به راحتی میتوان فرض کرد که پیمایش آن دشوار است اما اینطور نیست. Ahrefs فوق العاده شهودی است و به شما امکان میدهد حجم زیادی از داده ها را با یک نگاه سریع مشاهده کنید. همه چیز به وضوح سازماندهی شده است، بنابراین برای پیدا کردن مسیر خود مشکلی نخواهید داشت.
Semrush
Semrush نیز بسیار سازماندهی شده است. در حالی که خلاصه های منسجمی مانند داده های Ahrefs ارائه نمیکند، اما در ارتباط با مشتریها نیز از قدرت بالایی برخوردار است. Ahrefs از شما میخواهد که برای دسترسی به ابزارهای دیگر مجوز استفاده از داده های خود را صادر کنید، در حالی که Semrush به شما امکان میدهد این کار را مستقیماً در پلتفرم انجام دهید. با این وجود، Ahrefs به دلیل رابط بصری و قابل پیمایش تر، در این رده با اختلاف کمی از Semrush برتری دارد.
برنده: Ahrefs
تجزیه و تحلیل بک لینک
بک لینکها بخش مهمی از بهبود رتبه گوگل شما هستند. با بدست آوردن لینک به محتوای خود در سایتهای معتبر و ثالث، میتوانید گوگل را متقاعد کنید که محتوای شما نیز معتبر است. هر دو Semrush و Ahrefs برای تجزیه و تحلیل بک لینکهای شما مفید هستند، اما کدام یک بهتر است؟
Ahrefs
Ahrefs با بسیاری از قابلیتهای مفید تجزیه و تحلیل بک لینک ارائه میشود. میتواند به شما اطلاعاتی در مورد اینکه بک لینکهای شما از کجا منشا میگیرند، از چه انکرتکستی استفاده میکنند و موارد دیگر را به شما میگوید. حتی به شما امکان میدهد ببینید کدام وب سایتها به رقبای شما پیوند میدهند، اما به شما لینک نمیدهند.
Semrush
Semrush شامل تمام ویژگیهای ذکر شده در بالا برای Ahrefs است. در میزان مؤثر بودن این ابزارها مقداری تنوع وجود دارد، اما در بیشتر موارد، آنها در سطح یکسان هستند. تنها چیزی که Semrush را متمایز میکند ابزار ایجاد لینک آن است که به شما کمک میکند بهترین سایتها را برای هدف قرار دادن درخواست های بک لینک جدید پیدا کنید. از آنجایی که Ahrefs آنرا ندارد، Semrush برنده این بخش است.
برنده: Semrush
تجزیه و تحلیل دامنه
تجزیه و تحلیل دامنه بسیار گسترده تر از تجزیه و تحلیل بک لینک است. این نوع تجزیه و تحلیل به جای تمرکز بر یک ویژگی خاص، اساساً یک تحلیل خودکار از وب سایت شما برای سنجش عملکرد کلی SEO شما انجام میدهد. Ahrefs و Semrush هر دو نسخه ای از این تحلیل را دارند.
Ahrefs
Ahrefs انجام تجزیه و تحلیل دامنه را آسان میکند. تنها کاری که انجام میدهید این است که نام دامنه خود را وارد و سپس بقیه کارها را خود ابزار انجام میدهد. این میتواند به شما بینشی در مورد تعداد بازدیدکنندگانی که سایت شما بدست آورده است، برای چند کلمه کلیدی رتبه بندی شده و موارد دیگر به شما بدهد. بهتر از همه، میتوانید تمام این اطلاعات را مستقیماً از داشبورد خود مشاهده کنید.
Semrush
وقتی صحبت از تجزیه و تحلیل دامنه به میان می آید، Semrush همان عملکردهای ضروری Ahrefs را ارائه میدهد. با این حال، دلیل اینکه کاملاً با Ahrefs در این دسته مطابقت ندارد این است که بدست آوردن داده ها را کمی دشوارتر میکند. این یک مشکل عمده نیست، اما به آسانی Ahrefs که آنرا روی داشبورد شما قرار میدهد، در دسترس نیست.
برنده: Ahrefs
تحقیق کلمات کلیدی
یکی از مهمترین ویژگیهای Semrush و Ahrefs تحقیق کلمات کلیدی است. هر دو ابزار به شما کمک میکنند بهترین کلمات کلیدی را در محتوای خود پیدا کنید، اما کدامیک آنرا بهتر انجام میدهد؟
Ahrefs
Ahrefs برای یافتن کلمات کلیدی جدید مرتبط با کار شما عالی است. با این حال، بیشتر از آن، میتواند در مورد کلمات کلیدی که در حال حاضر برای آنها دارای رتبه بندی هستید (یا به هدف گذاری فکر میکنید) چیزهای زیادی به شما بگوید. از جمله اینکه چه کسی در حال حاضر برای آن کلمه دارای رتبه خوب است و چه تعداد کلیک ممکن است ایجاد کند.
Semrush
Semrush در مورد نوع اطلاعاتی که میتواند در مورد کلمات کلیدی ارائه دهد، تنوع چندانی ارائه نمیدهد. با این حال، با ارائه بینشهایی در مورد هدف جستجوی کلمات کلیدی مختلف، آنرا جبران میکند، کاری که Ahrefs انجام نمیدهد. در نهایت، ابزار بهتر به اولویتهای شما بستگی دارد. اگر از دانستن هدف جستجو ناامید هستید، Semrush ممکن است بهتر باشد. اما اگر میخواهید برای طیف وسیع تری از کلمات کلیدی جستجو کنید، Ahrefs بهترین گزینه برای شماست.
برنده: تساوی
قیمت گذاری
دسته بندی نهایی که ما به آن نگاه خواهیم کرد قیمت گذاری است. بیایید بطور خلاصه به مقایسه قیمت Semrush در مقابل Ahrefs نگاه کنیم.
Ahrefs
قیمت گذاری برای Ahrefs نسبتاً ساده است. چهار طرح مختلف را ارائه میدهد که به شرح زیر است:
- ساده: 99 دلار در ماه
- استاندارد: 179 دلار در ماه
- پیشرفته: 399 دلار در ماه
- شرکتی: 999 دلار در ماه
توجه داشته باشید که طرحهای ارزانتر به برخی از ابزارهای مفید Ahrefs دسترسی ندارند، بنابراین برای دسترسی به آنها باید هزینه بیشتری بپردازید.
Semrush
Semrush سه طرح اصلی را برای انتخاب ارائه میدهد. این طرح ها عبارتند از:
- حرفه ای: 119.95 دلار در ماه
- گورو: 229.95 دلار در ماه
- تجارت: 449.95 دلار در ماه
شما همچنین میتوانید یک پیشنهاد در طرح سفارشی Enterprise دریافت کنید. Ahrefs از نظر فنی ارزان ترین طرح را دارد، اما این طرح نیز ارزش کمتری نسبت به Semrush دارد. این تا حدی به این دلیل است که با Semrush، شما به تمام ابزارهای کلیدی حتی با کم هزینه ترین طرح دسترسی خواهید داشت، در حالی که Ahrefs بسیاری از ابزارهای اصلی خود را به گزینه های گران تر محدود می کند.
برنده: Semrush
Semrush در مقابل Ahrefs: برای سئو کدامیک برنده است؟
حالا که Ahrefs و Semrush را در هر یک از دسته بندی های بالا بررسی کردیم، حکم نهایی کدام پلتفرم بهتر است؟ اگر میخواهید نتایج بالا را بطور خام در نظر بگیرید، نتیجه با تساوی همراه خواهد بود. اما حتی اگر اینطور نبود، باز هم پاسخ به این سادگی نبود. بهترین پلتفرم برای شما بستگی به نیازهای منحصر به فرد شما دارد. اگر اولویت شما بر بینش کلی سئو و سهولت استفاده است، Ahrefs بسیار مناسب است. از طرف دیگر، اگر میخواهید اطلاعات تا حدودی دقیقتر و ارزش بیشتری برای پول پرداختی خود داشته باشید، Semrush میتواند انتخاب بهتری باشد. قبل از انتخاب حتما اولویتهای خود را ارزیابی کنید.
سوالات متداول
1. تفاوت بین Semrush و Ahrefs چیست؟
Semrush و Ahrefs هر دو ابزارهای محبوب سئو هستند، اما تفاوت اصلی این است که Semrush طیف وسیع تری از ویژگی ها، از جمله SEO، PPC، رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوا را ارائه می دهد، در حالی که Ahrefs در درجه اول بر روی SEO و تجزیه و تحلیل بک لینک تمرکز دارد.
2. آیا Ahrefs و Semrush دقیق هستند؟
Ahrefs و Semrush در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های خود بسیار دقیق هستند، اما ممکن است تغییراتی در معیارها بین این دو پلتفرم رخ دهد. درک این نکته مهم است که ابزارهای مختلف از الگوریتم های کمی متفاوت در جمعآوری دادهها استفاده میکنند، بنابراین اختلافات ممکن است کم باشد اما وجود داشته باشد.