ایمیل:
info[at]unext.ir
تلفن:
09351883214
الگوریتم گوگل MUM و تاثیر آن بر سئو

الگوریتم گوگل MUM و تاثیر آن بر سئو

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(3 رای)
فهرست مطالب

به دلیل نقص موتورهای جستجو، کاربران اینترنت با جستجوهای متعدد، موانع جغرافیایی و زبانی روبرو هستند. گوگل MUM یا Multitask Unified Model الگوریتمی مبتنی بر هوش مصنوعی است که مشکلات جستجوی پیجیده را با جستجو در زبانها و فرمتهای رسانه های مختلف حل میکند. مکانیسم های جدید، کاربران را از انجام چندین جستجو برای مقایسه و بدست آوردن بینش عمیق تر نجات میدهند. این کار میتواند نه تنها بر اساس محتوای متنی بلکه بر اساس تفسیر تصاویر، ویدئوها و پادکست ها به روشهایی که قبلاً امکان پذیر نبود، انجام شود. گوگل MUM یک الگوریتم چند وجهی است که برای پاسخگویی به جستجوهای پیچیده با ارزیابی همزمان اطلاعات روی متن، تصاویر، ویدئو و صدا چند زبانه طراحی شده است. این الگوریتم بسیار پیچیده است بطوریکه در چندین مرحله پیاده سازی میشود.

یکی از اصلی ترین ویژگیهای متمایز MUM انجام چند کار است. این مدل 75 زبان و چندین کار را بطور همزمان یاد میگیرد. طبق گفته گوگل این مسئله به او اجازه میدهد تا درک کاملتری از اطلاعات در مقیاس جهانی بدست آورد. برای درک بهتر، گوگل مثال زیر را پیشنهاد میکند:

فرض کنید قبلاً کوه آدامز را صعود کرده اید. حالا میخواهید پاییز آینده کوه فوجی را پیاده روی کنید و باید بدانید که آمادگی برای این پیاده روی چه تفاوتی با آمادگی برای صعود قبلی خواهد داشت. برای یافتن پاسخ این سوال در گوگل، باید فرآیند جستجو را به چند مرحله تقسیم کنید: باید ارتفاع هر کوه، میانگین دمای پاییز، سختی مسیرهای پیاده روی، تجهیزات مناسب و غیره را جستجو کنید. اما فناوری MUM باید تعداد جستجوها را کاهش دهد. از آنجایی که MUM یک فناوری چندوجهی است، علاوه بر متن میتواند تصاویر و ویدئو را نیز درک کند.

تصور کنید از کفشهای پیاده روی خود عکس میگیرید و میپرسید «آیا میتوانم از آنها برای بالا رفتن از کوه فوجی استفاده کنم؟». MUM میتواند هدف درخواست شما را بفهمد، به شما بگوید که آیا کفش شما برای این صعود مناسب است یا خیر و لیستی از تجهیزات توصیه شده برای صعود به کوه فوجی را به شما نشان دهد. بروزرسانی MUM به این معنی است که جستجوها اطلاعاتی حاوی محتوای ارزشمند و مرتبط را تولید میکنند و چنین منابعی را عمیق تر از هر بروزرسانی موتور جستجوی دیگری دنبال میکنند.

گوگل MUM

با گوگل MUM چه چیزی تغییر خواهد کرد؟

در اصل، گوگل MUM ابزار دیگری برای درک بهتر تفکر کاربر است. بطور خاص چهار تغییر مهم برنامه ریزی شده وجود دارد:

  • چیزهایی که باید بدانید
  • بزرگنمایی و کوچکنمایی مطلب
  • ارتقاء جستجوی بصری
  • بروز رسانی جستجوی ویدیویی

چیزهایی که باید بدانید

اکنون ویژگی به نام «مردم هم می پرسند» در دسترس است که میتواند برای ایده های محتوای جدید و بهینه سازی ساختار مقالات مفید باشد. «چیزهایی که باید بدانید» شبیه «مردم هم می پرسند» بنظر میرسد اما بسیار عمیق تر است. گوگل تجزیه و تحلیل میکند که چگونه مردم معمولاً با جستجو یک موضوع را بررسی میکنند. بر این اساس جنبه هایی را که مردم احتمالاً در ابتدا به آنها نگاه میکنند، شناسایی میکند. به این ترتیب، گوگل موضوعات مرتبط را پیش بینی میکند و محتوای سطحی را به جای اینکه منتظر بماند تا کاربران بین جستارها پرش کنند، نمایش میدهد.

بزرگنمایی و کوچکنمایی مطلب

برای کمک به کاربران برای کاوش عمیق تر ایده ها، گوگل با استفاده از ویژگیهای جدید برای اصلاح و گسترش جستجوها، امکان بزرگنمایی و کوچکنمایی موضوعات را میدهد. جستجوگران قادر خواهند بود به یک موضوع عمیق بپردازند یا به یک موضوع کلی تر بپردازند. گوگل این مثال را ارائه میدهد. فرض کنید در حال جستجو برای «نقاشی اکریلیک» هستید. ویژگی جدید به شما کمک میکند تا در مورد تکنیکهای خاص بیشتر بیاموزید یا درسهای نقاشی را پیشنهاد میکند. همچنین میتوانید جستجوی خود را گسترش و سایر موضوعات مرتبط را مشاهده کنید. مثلا تکنیک های نقاشی و هنرمندان معروف.

ارتقاء جستجوی بصری

این بروزرسانی از قبل در جستجوی گوگل موجود بود ولی اکنون پیدا کردن جستارهای بصری را با صفحه نتایج جدیدی که میتوانید مرور کنید، آسانتر میکند.

بروز رسانی جستجوی ویدیو

بر اساس درک عمیق گوگل از اطلاعات موجود در ویدیو، MUM اکنون میتواند موضوعات مرتبطی را که به صراحت در ویدیو ذکر نشده اند نشان دهد. با MUM گوگل میتواند صدا و تصویر را مانند متن پردازش کند. این الگوریتم آنچه در ویدیو وجود دارد و ارتباط آن با موضوعات دیگر را شناسایی میکند.

گوگل MUM مادر تمام الگوریتم های جستجو

چرا گوگل MUM برای متخصصان سئو مهم است؟

MUM یکی از گام های گوگل به سمت یک موتور جستجوی صرفا معنایی است که بطور مداوم زمینه جستجوها و محتوا را بهبود میبخشد. به این ترتیب، ارتباط محتوا و تبدیل محتوا با درک هدف جستجو مطابقت دارد. این یک بروزرسانی سریع، گسترده و کامل در مقایسه با هر بروزرسانی قبلی گوگل است. معرفی MUM صنعت جستجو را همتراز با پاندا و پنگوئن تغییر میدهد. پردازش زبان طبیعی و تعداد زیادی منابع اضافی برای داده کاوی، بطور قابل توجهی سرعت جستجوی معنایی بر اساس مرغ مگس خوار و نمودار دانش را افزایش میدهد. بنابراین متخصصان سئو باید توسعه فناوری و تأثیر بالقوه آن را زیر نظر داشته باشند.

سئوکاران ممکن است مجبور شوند در سال جاری به داده های جستجو نگاه کنند. شما باید به سرعت متوجه تغییرات نتایج موتورهای جستجو شوید و اقدام کنید. مشاهده میشود که مفهوم «قصد کاربر» نقش تعیین کننده ای در نتایج گوگل دارد. گوگل میتواند عناوین صفحه و توضیحاتی که در نتایج جستجو ظاهر میشود را در صورت لزوم برای رسیدن به این هدف تغییر دهد.

از سئو کلاسیک دست نکشید

در سال 2019، Pandu Nayak، همکار گوگل و معاون جستجو در وبلاگ خود نوشت که موتور جستجو به درستی جستجوها را درک نمیکند. گوگل BERT اولین قدم در تغییر موتور جستجو از تطبیق کلمات کلیدی به تفسیر متن کلمات در یک جمله بود. MUM این تمایل را ادامه خواهد داد و بدون شک بر بازی در بازار سئو تاثیر خواهد گذاشت. با این حال یکی از ویژگیهای الگوریتمهای پیچیده این است که به قدرت پردازش زیادی نیاز دارند. MUM به شما این امکان را میدهد که صفحات را با جزئیات بیشتری تجزیه و تحلیل کنید اما تحت پوشش قرار دادن تمام صفحات شبکه همچنان غیرممکن است. بنابراین گوگل احتمالاً از الگوریتم ساده تری برای پیش انتخاب صفحات بر اساس ارتباط، کیفیت و اعتبار استفاده میکند.

سئو فنی همچنان مهم باقی خواهد ماند، اما با MUM پیشرفتهای فنی، داده های ساختاری و غیره، به تدریج اهمیت خود را از دست خواهند داد. در آینده کیفیت محتوا، شهرت و اعتبار سایت و برآورده کردن انتظارات کاربران بسیار مهمتر خواهد بود. مانند قبل، باید از مرتبط بودن موضوع، اعتبار بک لینکها و کیفیت تجربه کاربری اطمینان حاصل کنید. به احتمال زیاد MUM به صفحاتی که این الزامات اولیه را برآورده نمیکنند توجه نخواهد کرد.

روی مزایای عملی محتوا برای کاربر تمرکز کنید

MUM یک الگوریتم بسیار کاربرپسند است. بر موانع زبان غلبه میکند تا وسیعترین تجربه موتور جستجو را به ما بدهد. با حذف موانع جستجو گوگل بر کاهش زمانی که صرف جستجوی پاسخهای صحیح میکنیم تا آنچه را که نیاز داریم، کاهش دهد. در این زمینه مفید بودن محتوا نقش بسزایی ایفا خواهد کرد. از سال 2022 مفهوم تولید محتوای باکیفیت که به بهترین وجه انتظارات کاربران را برآورده میکند، به جای ایده «محتوای سئو پسند» اتخاذ شده است. با اهمیت روز افزون الگوریتم های BERT و MUM، بسیاری از متخصصان سئو به جای ایجاد محتوای سئو دوستانه، بر کیفیت آن و برآورده کردن انتظارات خواننده تمرکز می کنند. علاوه بر این، گوگل میخواهد کاربر را در حین جستجو با پاسخ به سوالات همراهی کند. بنابراین ایجاد هر چه بیشتر نقاط تماس با محتوا در فرآیند جستجو اهمیت بیشتری پیدا میکند.

بیایید تصور کنیم که در حال ایجاد محتوا برای یک مدرسه رقص هستید. یک تازه وارد به موضوع احتمالاً میپرسد «آیا میتوانید رقص را از ابتدا یاد بگیرید؟». سپس میپرسد «چقدر طول میکشد تا یاد بگیرم؟». کاربر تنها پس از اینکه متوجه شود مقاله به اندازه کافی کامل است، به کاوش مستقیم سایت میپردازد.

متخصصان سئو باید فرمتهای رسانه های مختلف را در نظر بگیرند

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ویژگی اصلی MUM درک عمیق چندین روش است. در حالی که گوگل هنوز از MUM برای بهبود جستجو استفاده نمیکند، آزمایش جستجوی چندگانه در گوگل Lens را آغاز کرده است. همچنین، پتنت های متعدد گوگل که در سال 2021 امضا شده اند، نشان میدهند که گوگل میتواند صدا، ویدئو و تصاویر را تفسیر کند. به عنوان مثال، ایجاد زیرنویس ویدیوها بطور خودکار. این بدان معناست که در آینده، سئوکاران قادر خواهند بود از تحقیقات کلمات کلیدی یا تجزیه و تحلیل های TF-IDF برای طراحی محتوای فایل های صوتی و ویدیویی استفاده کنند تا فایلهای صوتی و ویدیویی دارای توضیحات معناداری باشند.

سئوکاران در درجه اول بر محتوای متنی تمرکز میکنند. اما با استفاده از MUM، گوگل SERP ها را از نظر قالبهای رسانه ای بسیار متنوع تر میکند. زیرا در درک و زمینه سازی ویدئو، تصاویر، صدا و متن بهتر میشود. با فعال تر شدن MUM، سئوکاران باید کارهای سئو را برای انواع رسانه های مختلف انجام دهند، نه فقط مبتنی بر متن. با MUM گوگل شروع به پاسخ دادن به سوالات جستجوی بیشتر در نتایج گوگل میکند. این مسئله افزایش خواهد یافت و سایتها ممکن است در معرض خطر کمتر و ترافیک ارگانیک باشند. همچنین به این معنی است که تنها سایتهایی که بهترین محتوا را ایجاد میکنند و میتوانند به بهترین شکل طراحی و انتظارات معنایی کاربران خود را برآورده کنند زنده خواهند ماند.

درک مطلب توسط هوش مصنوعی گوگل

MUM در مقابل برت: تفاوت چیست؟

BERT در سال 2019 راه اندازی شد. هدف آن کمک به موتور جستجو برای درک بهتر سؤالات جستجوی کاربران بود. BERT تکنیک پیش آموزش پردازش زبان طبیعی (NLP) مبتنی بر شبکه عصبی گوگل است. BERT مخفف دو طرفه رمزگذار بازنمایی از ترانسفورماتور است. گوگل گفت BERT به درک بهتر تفاوتهای ظریف و بافت کلمات در جستجوها و تطبیق بهتر آن پرسشها با نتایج مرتبط تر کمک میکند.

گوگل این مثال را برای توضیح BERT ارائه کرد: جستجوی «مسافر برزیلی ۲۰۱۹ به ایالات متحده آمریکا نیاز به ویزا دارد»، کلمه «به» و ارتباط آن با سایر کلمات موجود در جستجو برای درک معنی ضروری است. قبل از BERT، گوگل اهمیت این ارتباط را درک نمیکرد و نتایج مربوط به شهروندان آمریکایی را که به برزیل سفر می کردند را نشان میداد. گوگل توضیح داد که با BERT، جستجو توانست این تفاوتهای ظریف را درک کند و بداند که کلمه گسترده «به» در اینجا اهمیت زیادی دارد و گوگل نتیجه بسیار مرتبطتری را برای این جستجو ارائه کرد.

مانند بسیاری از ارتقاء ها، MUM بسیار برتر از نسخه قبلی خود است. هر دو سیستم بر اساس یک نوع معماری ساخته شده اند که معماری ترانسفورماتور نامیده میشود. با این حال، MUM قابلیت های چندوظیفه ای بیشتری نسبت به BERT دارد. بنابراین گوگل ادعا میکند که MUM حدودا 1000 برابر بهتر از BERT در مورد نتایج عمل میکند. MUM نه تنها زبان را میفهمد بلکه آنرا تولید میکند. این در 75 زبان مختلف (از جمله فارسی) و چندین کار بطور همزمان آموزش داده شده است و به آن اجازه میدهد تا درک جامعتری از اطلاعات و دانش جهانی نسبت به مدلهای قبلی ایجاد کند. MUM چندوجهی است بنابراین اطلاعات را در متن و تصاویر درک میکند و در آینده میتواند به حالتهای بیشتری مانند ویدیو و صدا گسترش یابد.

راه اندازی گوگل MUM

هوش مصنوعی چگونه بر جستجو تأثیر میگذارد؟

انواع مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارد. از جستجوی صوتی گرفته تا تولید زبان طبیعی. البته همه آنها ویژگیهای خود را دارند اما درک اینکه چگونه هوش مصنوعی بر جستجو تأثیر میگذارد برای دانستن ویژگیهای اساسی چنین ماشینهایی کافی است. در ابتدا، انسانها ماشینها را آموزش میدهند و بعد از آن بطور مستقل کار میکنند و بر اساس تجربه شان، خود را بهبود میبخشند. این به این دلیل اتفاق میافتد که تمام فناوریهای هوش مصنوعی در یافتن الگوهایی در داده ها برای پیش بینی عالی هستند. هوش مصنوعی به یک پیشرفت هیجان انگیز در توسعه فناوری تبدیل شده است و بدون شک بر سئو و بازاریابی محتوا تأثیر میگذارد.

البته تولید محتوا با کمک هوش مصنوعی در حال افزایش است و سخنگویان گوگل اعلام کرده اند که چنین محتوایی برخلاف دستورالعمل های گوگل است و هرزنامه محسوب میشود. آنها اخیراً این نوع محتوا را در دستورالعمل های Google Webmaster بروز کرده اند. البته با توسعه استفاده از این روش در آینده گوگل نیز سیاستهای خود را در این زمینه تغییر خواهد کرد.

نتیجه گیری

MUM بسیار کاربر محور است و اساسا کاربر را مرکز موتور جستجودر نظر میگیرد. درک زبان طبیعی، رابط کاربری بروز شده و شهودی بودن جستجو، تاییدی مستقیم بر این موضوع است. با وجود تمام تغییرات میتوان گفت که MUM نیازی به تغییر اساسی در استراتژی سئو ندارد. سئو کلاسیک و محتوای باکیفیت، معیارهای اساسی برای رتبه بندی صفحات هستند. با این حال ویژگیهای جدید را نادیده نگیرید. کار با انواع مختلف محتوا و دنبال کردن مسیر کاربر به شیوه عمیق تر مطمئناً برایتان مفید خواهد بود.

منبع: serpstat.com

سوالات متداول

1. الگوریتم گوگل MUM چیست؟
الگوریتم گوگل MUM مخفف «Multitask Unified Model» است و به عنوان یک سیستم پردازش زبان طبیعی (NLP) با هدف پاسخ دادن به سوالات پیچیده معرفی شده است.

2. آیا الگوریتم گوگل MUM تاثیری بر روی سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو دارد؟
بله، برای اینکه موتور جستجوی گوگل بتواند به صورت هوشمندانه پاسخ دهد، MUM باعث بهبود تحلیل و درک محتوای سایت ها و افزایش کیفیت پاسخ های جستجو شده توسط کاربران میشود.

3. چگونه میتوان بهینه سازی سئو برای الگوریتم MUM انجام داد؟
همانند دیگر الگوریتم های جستجو، بهینه سازی محتوا و سایت برای کلمات کلیدی مرتبط، سرعت بارگیری سایت، ساختار داخلی سایت و تعامل کاربر با محتوا وبسایت همچنان مهم است و میتواند در بهبود رتبه و نمایش در جستجوهای گوگل MUM کمک کند.

اشتراک در شبکه های اجتماعی:
با uNext در ارتباط باشید...
افزودن نظر:
captcha