بخش بزرگی از کار سئو این است که افراد دیگر به سایت شما لینک دهند. تعداد دامنه های لینک دهنده و بک لینکها بر کیفیت لینک و نتیجه شما تأثیر میگذارند. بسیاری از بازاریابان در مورد تفاوت بین این دو اصطلاح مطمئن نیستند. دامنه های ارجاع دهنده وب سایتهایی هستند که به سایت شما لینک میدهند، در حالی که بک لینکها، لینکهایی از سایر سایتها به سایت شما هستند. بنابراین لینک از دامنه های مختلف یا بک لینکها کدامیک اهمیت بیشتری دارد؟ اگرچه دامنه های لینک دهنده و بک لینکها ارتباط نزدیکی با هم دارند اما بین این دو تفاوت وجود دارد. درک هر یک به شما کمک میکند تا رویکردهای سئو خود را بهتر تنظیم کنید.
دامنه لینک دهنده چیست؟
دامنه لینک دهنده سایتی است که به صفحه یا وب سایت شما لینک میدهد. مثلا اگر سایت Target.com به وبسایت شما 3 بار پیوند دهد، به یک دامنه لینک دهنده برای وب سایت شما تبدیل شده است. اعتبار دامنه یکی دیگر از جنبه های مهم برای تعیین کیفیت دامنه های لینک دهنده است. این عدد از 100 محاسبه میشود که به اعتبار دامنه اشاره دارد. گوگل اعتبار دامنه را از طریق معیارهای زیر تعیین می کند:
- عملکرد سئو
- تعداد بک لینکها و کیفیت آنها
- کیفیت محتوا
- سیگنالهای اجتماعی و ترافیک
داشتن تعداد بالای دامنه های لینک دهنده از سایتهایی با اعتبار دامنه بالا میتواند به سئو کمک کند؛ زیرا سایر وب سایتها و گوگل سایت شما را ارزشمند و قابل اعتماد میبینند. اگر از وب سایتی با اعتبار دامنه بالا بکلینک دریافت کنید، گوگل میبیند که سایتهای معتبر به شما اعتماد میکنند و این امر سئو شما را بیش از پیش بهبود میدهد.
پیشنهاد میکنیم بخوانید: اعتبار دامنه چیست و چگونه آنرا افزایش دهم؟
بک لینک چیست؟
بک لینک، لینکی است از یک سایت دیگر به سایت شما. سایت دیگر (دامنه لینک دهنده) میتواند شامل پیوندهایی به خدمات شما، پستهای وبلاگ، پستهای اجتماعی و موارد دیگر باشد. نویسندگان بک لینکها را با یک هایپرلینک در متن جاسازی میکنند اما میتوانند در تصاویر، ویدیوها، دکمه ها و موارد دیگر نیز باشند.
بکلینک مفید است اگر:
- از یک منبع معتبر بیاید.
- مردم را به وب سایت شما هدایت کند.
- به یک سرویس یا صفحه مهم اشاره کند.
تفاوت بین دامنه لینک دهنده و بک لینک
بکلینکها فقط نشان دهنده پیوند هستند در حالی که دامنه های لینک دهنده، پیوند سایت را به شما توضیح میدهند. شما میتوانید چندین بکلینک از یک دامنه لینک دهنده داشته باشید. اگر وبسایت دیگری پنج بار به سایت شما پیوند دهد، شما پنج بک لینک و یک دامنه لینک دهنده دارید. شما همچنین میتوانید به صفحات دیگر در سایت خود لینک دهید اما این صفحات بجای بکلینک به عنوان لینکهای داخلی شناخته میشوند.
چرا این تمایز اهمیت دارد؟
درک بک لینکها و دامنه های ارجاع دهنده میتواند به شما کمک کند تا شیوه های سئوی خود را هدفمند کنید و اطمینان حاصل کنید که معیارهای مناسب را بررسی میکنید. افزایش بک لینکهای شما کافی نیست. داشتن بک لینکهای متعدد از دامنه های مختلف بهترین حالت است. با دامنه های لینک دهنده معتبر و بک لینکهای متعدد میتوانید از پیشرفتهای سئوی خود لذت ببرید:
افزایش ترافیک: افراد میتوانند سایت شما را در مکانهای بیشتری نسبت به نتایج جستجو پیدا کنند. بک لینکها به مخاطبان دیگر اجازه میدهد تا وب سایت شما را کشف و ترافیک و تبدیلهای احتمالی شما را افزایش می دهند.
اعتبار بهبود یافته: هنگامی که چندین سایت معتبر به صفحات شما لینک میدهند، کاربران (و گوگل) متوجه میشوند که سایت شما منبع اطلاعات است. گوگل به احتمال زیاد به سایت شما در هنگام نمایش پاسخ های جستجو اشاره میکند.
رتبه بندی بالاتر: مهمتر از همه، بکلینک از دامنه های باکیفیت میتواند به رتبه بالاتر سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) کمک کند. همانطور که گوگل متوجه ارتباط شما با سایتهای دیگر میشود، شما را بالاتر از سایتهایی با بکلینک های کمتر یا با کیفیت پایین قرار میدهد.
نحوه بررسی دامنه های لینک دهنده
ابزارهای آنلاین بررسی دامنه های لینک دهنده را آسان میکنند. Ahrefs یک جستجوگر پیشرو دامنه است. به اکسپلورر سایت Ahrefs بروید و URL مورد نظر خود را وارد کنید، سپس به گزارش «دامنه های لینک دهنده یا referring domains» بروید. این گزارش فهرست کامل دامنه های لینک دهنده که به سایت یا صفحه شما پیوند دارند را نشان میدهد. Ahrefs آنها را بر اساس رتبه بندی دامنه، ترافیک و تعداد لینکهایی که به صفحه داده اند، تجزیه میکند. از نوار ابزار برای فیلتر کردن تنظیمات خود استفاده کنید.
برای بررسی بک لینک های خود میتوانید از ابزارهای زیر استفاده کنید:
Ahrefs: بجای کلیک بر روی برگه Referring domains، گزارش Backlinks را انتخاب کنید تا بک لینکهای صفحه خود را ببینید. همچنین میتوانید رتبه بندی دامنه و URL را ببینید.
Moz Link Explorer: این ابزار به شما امکان می دهد فرصتهای لینکسازی را کشف کرده و هر لینک شکسته شده را به سایت خود اصلاح کنید.
SEMRush: یک ابزار رایگان برای کمک به بررسی بک لینکها و تجزیه و تحلیل داده های رقبا ارائه میدهد. میتوانید URLهای تک یا کل صفحات را تجزیه و کیفیت و نوع هر پیوند را تعیین کنید.
پیشنهاد میکنیم بخوانید: Ahrefs یا Semrush کدامیک بهتر است؟
اگر بک لینک هایی میبینید که مطلوب نیست، از ابزار Disavow گوگل استفاده کنید تا چنانچه به سئوی شما آسیب میزنند، آنها را حذف کنید. اگر تعداد زیادی لینک از وب سایتهای اسپم دارید که میتواند بر رتبه بندی شما تأثیر بگذارد، این ابزار مفید است.
3 روش برای کسب بک لینک بیشتر برای سایت خود
در حالی که بک لینکها تنها فاکتور سئو نیستند که باید به دنبال آن باشید اما راهی اثبات شده برای افزایش اعتبار سایت شما هستند. شما میخواهید سایت شما سایر مشاغل را تحت تاثیر قرار دهد و آنها را تشویق کنید که بطور طبیعی به شما لینک دهند. از خرید بک لینک از سایتهای متعدد خودداری کنید. این امر در دراز مدت به سئوی شما آسیب میرساند.
در اینجا سه راه برای کسب بک لینک به سایت و بهبود رتبه سئو ارائه شده است:
- ایجاد محتوای اطلاعاتی: اگر چیزی برای دیدن وجود نداشته باشد، کاربران نمیتوانند به سایت شما لینک دهند. یک وبلاگ شرکتی ایجاد کنید و بطور منظم مطلب قرار پست کنید تا خود را به عنوان یک مرجع در صنعت معرفی کنید.
- پیوند به سایت های دیگر: اگر سایت معتبری پیدا کردید، ابتدا در کار خودتان به آنها لینک دهید. شما میتوانید با آنها رابطه برقرار کنید و امیدواریم که آنها بعداً لطف کنند.
- اینفوگرافیک: اینفوگرافیکها محتوای بسیار قابل اشتراک گذاری هستند که هر کسی میتواند از آن استفاده کند. اینفوگرافیکهایی را در مورد موضوعات صنعتی ایجاد کنید که افراد دیگر بتوانند از آن استفاده کنند و آنها شما را به عنوان منبع پیوند دهند.
منبع: webfx.com