صفحه نتایج گوگل یک عرصه رقابتی است، بنابراین یافتن راه هایی برای بالاتر رفتن از رقبا بسیار مهم است. برخی از تاکتیکها میتوانند سایت شما را در فهرست نتایج جستجو برای کاربران واضحتر کنند و شانس بازدید از سایت شما را افزایش دهند. افزودن سوالات متداول به یک صفحه و درج کد اسکیما آن بعنوان روشی مؤثر برای برجسته شدن، محبوبیت زیادی پیدا کرده است و تاثیر آن بر سئو صفحه غیر قابل انکار است. حتی زمانی که صفحات دیگر رتبه بالاتری از صفحه شما داشته باشند نیز تاثیر بسیار خوبی دارد. این مقاله به شما کمک می کند تا طرحواره سوالات متداول را درک کرده و در وب سایت خود اعمال کنید.
نشانه گذاری طرحواره یا Schema markup چیست؟
قبل از پرداختن به طرحواره پرسش های متداول، مهم است که بدانیم نشانه گذاری طرحواره یا اسکیما چیست. اسکیما که به آن داده های ساختاریافته نیز میگویند، کد استاندارد شده ای است که به موتورهای جستجو مانند گوگل میگوید چگونه صفحه را تفسیر و دسته بندی کنند. این کد همچنین میتواند تعیین کند که صفحه چگونه در فهرست نتایج موتور جستجو (SERP) ظاهر شود. داده های ساختاریافته نتایج جستجوی غنی تولید میکنند که بیش از یک پیوند به یک صفحه را نشان میدهد. یک نتیجه جستجوی غنی اطلاعاتی مانند قیمت محصول، نظرات مشتریان، لیست مشاغل و موارد دیگر را نمایش میدهد. با ایجاد یک نتیجه جستجوی غنی، اسکیماها به موتورهای جستجو کمک میکنند تا تصمیم بگیرند که با یک صفحه چکاری انجام دهند و در عین حال به خوانندگان اجازه میدهد به راحتی اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا کنند.
پیشنهاد میکنیم بخوانید: رتبه صفر گوگل یا موقعیت صفر و نحوه رسیدن به آن
طرحواره سوالات متداول چیست؟
طرحواره سوالات متداول نوع خاصی از نشانه گذاری طرحواره برای صفحات سایت است. نشانه گذاری به گوگل میگوید که صفحه حاوی بخش پرسش و پاسخ است. افزودن طرحواره پرسشهای متداول به کد صفحه تان باعث میشود تا در میان سایر موارد در صفحه نتایج جستجو برجسته شود. وقتی وب سایتها از برچسب FAQPage استفاده میکنند، گوگل سوالات متداول را با نشانه های پرسش و پاسخ مرتبط در صفحه نتایج نمایش میدهد. پرسشهای متداول همچون نوارهای کرکره ای ظاهر میشوند که خوانندگان میتوانند برای نمایش هر پاسخ کلیک کنند. امروزه گوگل تنها دو پرسش متداول را در صفحه نتایج برای هر سایت جدید با اسکیما سوالات متداول نمایش میدهد. فهرستهای موجود که قبل از بروزرسانی گوگل در ژوئن 2021 تولید شده اند، برای سه عدد طرح سوالات متداول واجد شرایط هستند.
مزایای افزودن طرحواره پرسش و پاسخ چیست؟
افزودن طرح سوالات متداول باعث میشود گوگل دو سؤال از صفحه شما را در زیر فهرست قرار دهد. افزودن آن حتی با تجربه برنامه نویسی کم، آسان است. طرح سوالات متداول چند مزیت کلیدی برای صفحه شما ایجاد میکند که ترافیک آنرا بهبود می بخشد.
در اینجا نحوه بهره مندی شما از افزودن طرح سوالات متداول آمده است:
- اندازه فهرست خود را گسترش دهید: طرح سوالات متداول باعث میشود صفحه شما فضای بیشتری را در SERP اشغال کند. سایت شما به احتمال زیاد توجه خواننده را به خود جلب میکند، حتی زمانی که صفحات رقیب بالاتر به نظر میرسند.
- یک نتیجه جستجوی تعاملی ارائه دهید: تکه های پرسش های متداول قابل کلیک خوانندگان را جذب میکنند زیرا میدانند که میتوان اطلاعات را قبل از ورود به صفحه پیدا کرد. عنصر تعاملی به خوانندگان شما این امکان را میدهد که صفحه شما را بازدید و تست کنند تا اعتبار آنرا تأیید کنند.
- مش با دستیار گوگل: طرح سوالات متداول باعث میشود دستیار گوگل صفحه شما را هنگامی که از جستجوی صوتی برای تحقیق در مورد موضوعی که صفحه شما در آن حضور دارد، نشان دهد.
چه زمانی کاربرد اسکیما سوالات متداول مفید است؟
می توانید اسکیما سوالات متداول را به هر صفحه ای که بخش سوالات متداول دارد اضافه کنید. واضحترین نوع صفحه برای ادغام طرحواره پرسش های متداول، صفحه پرسشهای متداول است که برای پاسخ دادن به سؤالات رایج در مورد یک موضوع، اختصاص داده شده است. پرسش های متداول در بخش توضیحات محصول و صفحات دسته بندی نیز مفید هستند.
گوگل شرایط زیر را به عنوان موارد استفاده معتبر برای طرح سوالات متداول توصیه می کند:
- یک صفحه سوالات متداول اصلی که در آن یک پاسخ برای هر سوال وجود دارد. کاربران مانند صفحات پرسش و پاسخ (Q&A) گزینه ارسال و رأی دادن به پاسخها را ندارند.
- یک صفحه پشتیبانی محصول حاوی لیست سوالات متداول. این سایت برای هر سوال یک پاسخ واحد ارائه میدهد.
نحوه اضافه کردن اسکیما سوالات متداول به یک صفحه
می توانید اسکیما سوالات متداول را با افزودن داده های ساختاریافته در کد صفحه با استفاده از JSON-LD یا Microdata به صفحه خود اضافه کنید. JSON-LD یک نماد جاوا اسکریپت است که ساختار داده و معنی JSON را به موتور جستجو منتقل میکند. FAQPage یکی از طرحواره های موجود JSON-LD است که میتوان از میان آنها انتخاب کرد. Microdata بخشی از چتر JSON است، اما یک رویکرد منحصر به فرد برای افزودن نشانه گذاریها به عنوان مشخصات HTML ارائه میدهد. هنگام استفاده از میکروداده، اطلاعاتی را به برچسبهای HTML اضافه میکنید که انواع داده ها را تعریف میکند و به موتور جستجو میگوید که چگونه پاسخ دهد.
می توانید داده های ساختاریافته را از طریق ابزار Structured Data Markup Helper گوگل اضافه کنید. این ابزار صفحه وب یا HTML شما را بارگذاری میکند و به شما امکان میدهد برای بخشهای خاص برچسب ایجاد کنید. پس از افزودن کد، ترتیب ارائه سوالات را بهینه کنید. گوگل دو سوال اول را برای صفحه شما نمایش میدهد؛ بنابراین مرتبط ترین آنها را در بالا فهرست کنید.
بهترین سوالات برای پاسخ دادن در صفحه پرسش و پاسخ چیست؟
وقتی صفحه خود را با سؤالات مرتبط و پاسخ های روشنگر پر کنید، بیشترین مزایا را از یک قطعه سوالات متداول تجربه خواهید کرد. اما چگونه بدانیم چه سؤالاتی را باید در نظر بگیریم؟ با دنبال کردن مراحل زیر می توانید یک صفحه یا بخش پرسش و پاسخ موثر طراحی کنید:
- «افراد نیز سؤال می کنند» را بررسی کنید: موضوع صفحه خود را در گوگل جستجو کنید و بخش «افراد نیز سؤال میکنند» را برای جستجوهای رایج دیگر بررسی کنید. هر بار که روی یک سؤال کلیک میکنید، این لیست با سؤالات مرتبط دیگر افزایش مییابد. بنابراین از این نتایج برای ایجاد سریع بخش سوالات متداول خود استفاده کنید.
- از ویژگی تکمیل خودکار استفاده کنید: موضوع صفحه خود را بعد از کلمات سؤالی مانند «چه»، «چگونه» و «چرا» تایپ کنید تا نتایج تکمیل خودکار را که نشان دهنده جستجوهای رایج پیرامون موضوع هستند، ببینید.
- از فروم ها و انجمن ها کمک بگیرید: انجمن های آنلاین میتوانند سوالات متعددی را که کاربران در مورد موضوع شما میپرسند را نمایش دهند.
- از ابزار تولید کلمات کلیدی مشابه استفاده کنید: ابزار «تولید کلمات کلیدی مشابه uNext» به شما این امکان را میدهد که با وارد کردن کلمه کلیدی اصلی خود، بهترین کلمات هم خانواده و مشابه با آن که توسط کاربران جستجو میشوند را مشاهده و از آنها برای ایجاد سوالات متداول خود استفاده کنید.