ایمیل:
info[at]unext.ir
تلفن:
09351883214
سئو (SEO) یا تبلیغات گوگل (SEM)، کدامیک بهتر است؟

سئو (SEO) یا تبلیغات گوگل (SEM)، کدامیک بهتر است؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(4 رای)
فهرست مطالب

تفاوت بین بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) در این است که سئو استراتژی است که بر بهبود وب سایت شما برای رتبه بهتر در نتایج جستجو تمرکز دارد. در حالی که SEM بر استفاده از استراتژیهای جستجوی ارگانیک و پولی برای بدست آوردن ترافیک بیشتر و رتبه های بالاتر تمرکز میکند. برای درک این تفاوت کلیدی توجه به این نکته مهم است که نتایج جستجوی گوگل از دو دسته اصلی تشکیل شده است: نتایج جستجوی ارگانیک و نتایج جستجوی پولی. هدف سئو این است که وبسایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک رتبه بالاتری داشته باشد. نتایج جستجوی ارگانیک وب سایتهایی هستند که در زیر بخش سایتهای حمایت شده یا ادوردز (Google Ads) ظاهر میشوند. به عبارت دیگر برای رتبه بندی در نتایج ارگانیک نیازی به پرداخت هزینه ندارید.

هدف SEM این است که وب سایت شما در نتایج جستجوی ارگانیک و پولی رتبه بندی شود. نتایج جستجوی پولی سه وب سایت اولی هستند که هنگام جستجو ظاهر میشوند و با برچسب «اسپانسر» بالای عنوان صفحه مشخص میشوند. جستجوی پولی با عنوان تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) نیز شناخته میشود. بنابراین SEM اساسا یک اصطلاح گسترده است که شامل SEO و PPC میشود؛ یعنی که سئو در زیر چتر SEM قرار میگیرد.

بازاریابی موتورهای جستجو

SEO در مقابل SEM: نمای کلی و ویژگیهای اصلی

سئو یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که شامل بهینه سازی مداوم وب سایت شما برای رتبه های بالاتر در نتایج جستجوی ارگانیک و بدون پرداخت است. سئو شامل انبوهی از فعالیتهای مختلف است، هم در سایت شما و هم در سراسر وب. این فعالیتها معمولاً به سه دسته تقسیم میشوند:

  1. سئوی درون صفحه: سئوی درون صفحه به تلاشهای بهینه سازی که در وب سایت شما اتفاق میافتد، اشاره دارد. مانند بروزرسانی برچسب عنوان، انتشار یک پست وبلاگ جدید یا بهبود سرعت صفحه. شما کنترل کاملی در مورد سئوی درون صفحه دارید.
  2. سئوی خارج از صفحه: سئوی خارج از صفحه به تلاشهای بهینه سازی که در خارج وب سایت شما اتفاق میافتد، اشاره دارد. مانند انجام اطلاع رسانی، بهینه سازی نمایه های رسانه های اجتماعی یا اشتراک گذاری محتوا. وقتی صحبت از سئوی خارج از صفحه به میان می آید تا حدودی کنترل دارید، اما نه زیاد.
  3. سئوی فنی: سئوی فنی به بهینه سازی هایی اشاره دارد که به گوگل و سایر موتورهای جستجو کمک میکنند تا وب سایت شما را بخزند و فهرست کنند. این میتواند شامل مواردی مانند بهبود سرعت صفحه یا پیوند داخلی باشد.
پیشنهاد میکنیم بخوانید: ایجاد یک نقشه راه سئو که درآمدمان را افزایش دهد

چند مورد کلیدی سئو معمولاً عبارتند از:

  • بهینه سازی عناوین صفحات و توضیحات متا
  • تحقیق و تحلیل کلمات کلیدی
  • بهینه سازی سایت و سرور
  • تولید و بهینه سازی محتوا

با این شیوه ها و موارد دیگر به کاربران موتورهای جستجو میگویید که دقیقاً چه انتظاراتی از صفحه شما داشته باشند و سپس با متن، فایلهای چند رسانه ای و سایر عناصر سایت، مطلب خود را ارائه میدهید. این امر به بازدیدکنندگان شما نشان میدهد که کسب و کار شما با نیازهای مشتری هماهنگ است.

تبلیغات گوگل

SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو چیست؟

SEM یک اصطلاح کلی است که شامل سئو و انواع استراتژیهای تبلیغاتی پولی است که در موتورهای جستجو انجام میشود.

پنج استراتژی محبوب SEM عبارتند از:

  • PPC
  • سئوی محلی
  • نمایش تبلیغات
  • تبلیغات خرید یا محصول
  • بازاریابی مجدد

مانند سئو SEM بر اساس چندین تاکتیک مختلف عمل میکند، از جمله:

  • ساختار حساب: ساختار حساب به کسب و کار شما کمک میکند تا استراتژی تبلیغات را سازماندهی و هزینه تبلیغات خود را بهینه کند. بعنوان مثال تبلیغات مربوط به کفشهای کتانی زنانه باید کمپین تبلیغاتی ویژه خود را اشغال کند.
  • مناقصه: پیشنهاد شما تعیین میکند که شرکت شما (حداکثر) برای یک کلیک بر روی تبلیغ شما چقدر می پردازد. برخی از پلتفرم ها مانند Google Ads گزینه های مناقصه خودکار را ارائه میدهند که میتواند به کسب وکار شما کمک کند تا اهداف منحصر به فرد خود را محقق کند.
  • امتیاز کیفیت: امتیاز کیفیت شما که معیاری خاص برای تبلیغات گوگل است، نشان دهنده کیفیت و مرتبط بودن تبلیغ شما است. امتیاز کیفیت بالا به معنای کاهش هزینه به ازای هر کلیک (CPC) و همچنین قرار دادن تبلیغات بهتر است.
  • دارایی های تبلیغاتی: دارایی های تبلیغاتی شما از کپی گرفته تا تصاویر و ویدیوی شما متغیر است. هنگامی که دارایی های تبلیغاتی خود را بهینه میکنید، شانس کسب و کار خود را برای ارائه تبلیغات مرتبط که نرخ کلیک (CTR) را بهبود میبخشد، افزایش میدهید.

اگر قصد دارید از SEM استفاده کنید، در مورد پلتفرم های تبلیغاتی مختلف مانند تبلیغات گوگل، تبلیغات مایکروسافت و تبلیغات فیس بوک تحقیق کنید. به این ترتیب، می توانید نحوه رتبه بندی و ارائه تبلیغات را بیاموزید تا بتوانید تبلیغات خود را برای بهترین عملکرد بهینه کنید.

سئو یا بازاریابی موتورهای جستجوچقدر طول می کشد تا نتایج را ببینید؟

در مورد مدت زمانی که سئو طول میکشد و مدت زمان SEM تفاوت ای مشخصی وجود دارد:

  • سئو: حدود سه تا شش ماه
  • SEM: فوری یا به محض راه اندازی تبلیغات شما

عوامل مختلفی میتوانند بر زمان بازگشت شما به نتایج تأثیر بگذارند. برای مثال، کمپین SEM شما ممکن است فوراً نتایجی را ارائه نکند. در عوض ممکن است به چند هفته داده تبلیغاتی نیاز داشته باشید تا هدف گذاری خود را بهبود ببخشید تا نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. یا کمپین سئو شما ممکن است به دلیل ایجاد بک لینک یا رفع مشکلات ناشی از تحلیل سئو، به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

هزینه آنها چقدر است؟

SEM و SEO نیز بسته به هزینه آنها میتوانند متفاوت باشند. با سئو، برای رتبه بندی در نتایج جستجوی ارگانیک یا زمانی که شخصی روی وب سایت شما کلیک میکند، نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید. بنابراین در حالی که برای دستیابی به رتبه های بالا نیازی به پرداخت هزینه به گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر ندارید، ممکن است با هزینه هایی روبرو شوید. به عنوان مثال، برای استفاده از ابزار سئو که به شما در نظارت بر عملکرد سایتتان کمک می کند، هزینه ای را تقبل میکنید. با SEM برای جستجوی پولی خود یا تبلیغات PPC پیشاپیش هزینه پرداخت خواهید کرد.

در حالی که احتمالاً نتایج سریعی از PPC دریافت خواهید کرد، مهم است که توجه داشته باشید که وقتی پرداخت برای تبلیغات PPC را متوقف میکنید، تبلیغات شما ناپدید میشوند و ترافیک شما کاهش می یابد. با این حال توسط سئو هنگامی که رتبه بندی را شروع میکنید، تقریباً آماده هستید و نیازی به سرمایه گذاری زیادی برای حفظ این رتبه بندی ندارید.

سئو یا تبلیغات گوگل کدامیک بهتر است؟

کدام را باید استفاده کرد؟

در حالی که سئو در بسیاری از موارد انتخاب ارجح است، برخی موقعیت ها SEM در مقابل SEO سود بیشتری دارد. بعنوان مثال، شما باید در موارد زیر از سئو استفاده کنید:

  • می توانید سه تا شش ماه صبر کنید تا شاهد ترافیک، سرنخ ها و فروش آنلاین باشید.
  • شما میخواهید از یک استراتژی بازاریابی دیجیتال استفاده کنید که وابسته به هزینه تبلیغات ماهانه نباشد.
  • شما زمان و منابعی دارید (یا آژانس سئوی شما این کار را انجام میدهد) تا به طور فعال سئو را مدیریت کنید.

در مقایسه، بایداز SEM زمانی استفاده کنید که:

  • شما باید بلافاصله ترافیک یا فروش ایجاد کنید.
  • شما میخواهید بدون انتظار سئو در نتایج جستجوی پر رقابت حضور داشته باشید.
  • شما زمان، منابع و بودجه ای برای مدیریت تبلیغات خود در هفته دارید.

بطور کلی انتخاب بین SEM و SEO به آنچه می خواهید و سرعت آن بستگی دارد.

SEO یا SEM: کدامیک برای شما مناسب است؟

آیا نمیدانید که SEO یا SEM کدامیک برای شما مناسب تر است؟ پاسخ به این سوال به اهداف کمپین بازاریابی شما بستگی دارد. در یک دنیای عالی، شما یک استراتژی سئوی فوق العاده و با کارایی بالا برای وب سایت خود خواهید داشت که بخشی از یک کمپین گسترده تر SEM است. همچنین میتوانید کمپین های PPC را هدف قرار دهید که ده ها شاخص جمعیتی کلیدی را هدف قرار میدهد. تبلیغات محلی بسیار متمرکز که به افراد نزدیک به مکانهای شما دسترسی پیدا میکند و یک کمپین بازاریابی مجدد پیشرفته و مبتنی بر هوش مصنوعی که توصیه های محصول شخصی شده را به بازدیدکنندگانی که از جستجو به سایت شما می آیند ارائه میدهد.

این امکان وجود دارد که یک کمپین بازاریابی دیجیتال دقیق تنظیم شده داشته باشید که شامل عناصر SEM باشد. البته ممکن است برای همه کسب وکارها واقع بینانه نباش، اما شروع با دو کانال SEM رایج تر مانند SEO و PPC خوب است.

منبع: webfx.com

اشتراک در شبکه های اجتماعی:
با uNext در ارتباط باشید...
افزودن نظر:
captcha