ایمیل:
info[at]unext.ir
تلفن:
09351883214
گوگل آنالیتیکس 4 یا یونیورسال آنالیتیکس قدیمی؟

گوگل آنالیتیکس 4 یا یونیورسال آنالیتیکس قدیمی؟

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(2 رای)
فهرست مطالب

یونیورسال آنالیتیکس تا مهر ماه 1399 ابزار پیش فرض گوگل بود ولی با معرفی نسل جدید، گوگل آنالیتیکس 4 قرار است ابزار جدید تحلیل سایت باشد. گوگل آنالیتیکس 4 یا GA4 برای دستیابی به اهداف مختلف تجاری طراحی شده است، از جمله افزایش بازدید از برنامه های تلفن همراه، ایجاد سرنخ بیشتر و افزایش فروش. درباره تمایز بین گوگل آنالیتیکس 4 و یونیورسال آنالیتیکس قدیمی و همچنین تغییرات GA4 و ویژگیهای منحصر به فردی که ارائه میکند، در ادامه توضیح داده خواهد شد.

چه اتفاقی برای یونیورسال آنالیتیکس میافتد؟

گوگل یونیورسال آنالیتیکس در حال غروب است و گوگل آنالیتیکس 4 جایگزین آن خواهد شد. گوگل در سال 2023 فرآیند غروب یونیورسال آنالیتیکس را آغاز میکند اما پردازش داده های جدید را در یک ژوئیه 2023 بطور کامل متوقف میکند. البته Universal Analytics 360 تا یک اکتبر 2023 میتواند داده های جدید را پردازش کند. حداقل به مدت شش ماه میتوانید به داده های یونیورسال آنالیتیکس خود دسترسی داشته باشید اما همچنان توصیه میکنیم در اسرع وقت از Universal Analytics به Google Analytics 4 ارتقا دهید.

مقایسه گوگل آنالیتیکس 4 یا یونیورسال آنالیتیکس قدیمی

چرا گوگل در حال تغییر از یونیورسال آنالیتیکس به گوگل آنالیتیکس 4 است؟

یکی از دلایل اصلی که این شرکت گوگل آنالیتیکس 4 را به نسخه استاندارد گوگل آنالیتیکس تبدیل میکند اینست که یونیورسال آنالیتیکس با تغییر تکنولوژی، در حال منسوخ شدن است. برای مثال یونیورسال آنالیتیکس نمیتواند بینشهای بین پلتفرمی را ارائه دهد. زیرا به کوکیها متکی است و در زمانی ساخته شده که تجزیه و تحلیل ساده از روی دسکتاپ کافی بود. این اساساً به این معنی است که یک شرکت دارای وبسایت و اپ (برنامه) به دو property جداگانه در حساب آنالیتیکس خود نیاز دارد: یکی برای وبسایت و دیگری برای اپ خود. از سوی دیگر گوگل آنالیتیکس 4 به کوکیها متکی نیست و میتواند بینشهای بین پلتفرمی را ارائه دهد. این بدان معناست که کسب و کارها فقط با یک property میتوانند اطلاعاتی در مورد وبسایت و برنامه خود دریافت کنند.

یکی از دلایل نهایی که گوگل آنالیتیکس 4 نسخه جذابتر و مدرنتر یونیورسال آنالیتیکس است، مزایای حفظ حریم خصوصی آن است. گوگل آنالیتیکس دیگر آدرسهای IP را ذخیره نمیکند. زیرا بسیاری از کسب و کارها در عصری که کاربران انتظار امنیت داده ها و حفظ حریم خصوصی بیشتری را هنگام آنلاین بودن دارند، بسیار ارزشمند میدانند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: بهبود فروش و بازاریابی با کمک گوگل آنالیتیکس

مدل مبتنی بر جلسه در مقابل مدل مبتنی بر رویداد

روش یونیورسال آنالیتیکس برای استفاده از کوکیها برای ردیابی داده های کاربر، مدل داده مبتنی بر جلسه نامیده میشود. اساساً یک وب سایت یک «کوکی» به رایانه کاربر که از آن سایت بازدید میکند، ارسال میکند. این امر به سایت اجازه و امکان نظارت و ثبت زمان کاربر در سایت را میدهد. روش مورد استفاده در GA4 مدل داده مبتنی بر رویداد نامیده میشود. در حالی که گوگل آنالیتیکس 4 هنوز از برخی کوکیها استفاده میکند، ولی داده های رویداد را جمع آوری میکند، از جمله:

  • بازدید از صفحه
  • کلیک بر دکمه ها
  • اقدامات کاربر

یک مدل داده مبتنی بر رویداد با مشخص کردن اقداماتی که کاربران روی وب سایت شما انجام میدهند، زمینه بسیار بیشتری را در مورد آنچه کاربران در وبسایت شما انجام میدهند، فراهم میکند.

انتقال گوگل یونیورسال آنالیتیکس به گوگل آنالیتیکس 4

مزایای گوگل آنالیتیکس 4

GA4 دارای بسیاری از ویژگیهایی است که در یونیورسال آنالیتیکس دیده نمیشوند. بیایید به مزایای بیشتر گوگل آنالیتیکس 4 نگاه کنیم:

ادغام با سایر پلتفرمها

گوگل آنالیتیکس 4 به راحتی با سایر برنامه های گوگل مانند Google Ads ادغام میشود. در حالی که یونیورسال آنالیتیکس برخی از گزینه های یکپارچه سازی را ارائه میکرد ولی به میزان گوگل آنالیتیکس 4 خوب نیست. این چه فایده ای دارد؟ بطور خلاصه GA4 به شما امکان میدهد به ابزارها و پلتفرمهای خارجی بسیار بیشتری متصل شوید. این مسئله کمک میکند داده های بیشتری را وارد کنید، کیفیت تحلیل بازاریابی خود را بهبود بخشیده و متعاقباً به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسب و کار خود را بهینه کنید.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: بازاریابی انتهای قیف: این جادو نیست، بازاریابی است

داده های باارزش

Google Ads میتواند به شرکتها کمک کند تا با استفاده از یادگیری ماشینی برای ایجاد بینش پیش بینی کننده در مورد نرخ تبدیل وب سایت، مخاطبان جدیدی ایجاد کنند. همچنین بطور خودکار بینشهای مهم را نشان میدهد تا بتوانید تلاش های بازاریابی خود را بهبود بخشید.

سه معیار جدید وجود دارد که میتوانید با گوگل آنالیتیکس 4 ببینید:

  • جلسه درگیر (Engaged session): جلسات درگیر بیش از 10 ثانیه طول میکشند، یک رویداد تبدیل دارند یا حداقل دو صفحه یا صفحه نمایش دارند.
  • میانگین زمان تعامل در هر جلسه (Average engagement time per session): مدت زمانی است که کاربر با محتوای وب سایت شما تعامل دارد.
  • نرخ تعامل (Engagement rate): نسبت جلسات درگیر شده به کل جلسات است.

همچنین یک معیار کاربر اضافی با GA4 وجود دارد. به جای اینکه فقط کل کاربران و کاربران جدید را ببینید، میتوانید کل کاربران، کاربران جدید و کاربران فعال را ببینید. این معیارها و موارد دیگر در گزارش های GA4 نشان داده میشوند.

پیشنهاد میکنیم بخوانید: یادگیری عمیق یا Deep Learning چیست؟

اسناد مبتنی بر داده

گوگل آنالیتیکس 4 از یک الگوریتم یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل مسیرهای مختلفی که کاربران با تبلیغات شما طی میکنند، اعم از تبدیلی و غیرتبدیلی استفاده میکند. اسناد مبتنی بر داده بررسی میکند که چگونه «نقاط تماس» متفاوت بر نرخ تبدیل و نتایج تأثیر میگذارد. در واقع انتساب داده محور به عوامل زیر نگاه میکند:

  • زمان تبدیل
  • نوع دستگاه
  • تعداد تعاملات تبلیغاتی

این روش مسیری را که کاربران طی کرده اند با مسیرهای دیگری که میتوانستند طی کنند را مقایسه میکند تا بهتر تجزیه و تحلیل کند که کدام نقاط تماس بیشترین احتمال را برای ایجاد تبدیل دارند. این به شما کمک میکند تا تعیین کنید کدام تلاشهای بازاریابی باعث تشویق به تبدیل میشوند.

گوگل آنالیتیکس 4

آینده نگر و مبتدی پسند

از آنجایی که گوگل آنالیتیکس 4 به کوکیهای وب سایت متکی نیست، گزینه بسیار بهتری برای ادامه کار است که با ادامه پیشرفت فناوری همچنان سازگار بماند. علاوه بر این اعتقاد بر این است که GA4 برای مبتدیان بیشتر از یونیورسال آنالیتیکس مناسب است. ضمن اینکه با این فرض عمل میکند که علاوه بر تعداد بازدید از صفحه، معیارهای مهمتری نیز وجود دارد. این ممکن است به نظر برسد که GA4 بسیار پیچیده است. ولی برعکس، GA4 تمام معیارهای ضروری که ممکن است نیاز داشته باشید بدون هیچ تنظیمات اضافی ارائه میدهد.

اشتراک در شبکه های اجتماعی:
با uNext در ارتباط باشید...
افزودن نظر:
captcha