ایمیل:
info[at]unext.ir
تلفن:
09351883214
سئو یوتیوب چیست؟ + 16 نکته مهم

سئو یوتیوب چیست؟ + 16 نکته مهم

خیلی بد بد متوسط خوب عالی
(7 رای)
فهرست مطالب

سئو یوتیوب، همانطور که از نام آن پیداست، بهینه سازی ویدیوهای شما برای کسب رتبه بالاتر در موتور جستجو یوتیوب است. قبل از یادگیری نحوه انجام سئو یوتیوب، ابتدا با YouTube SERP آشنا میشویم. هنگامی که یک کلمه کلیدی را در موتور جستجوی YouTube تایپ میکنید، نتایج زیر را دریافت میکنید:

سئو یوتیوب

YouTube SERP، مشابه Google SERP، تبلیغات و سپس نتایج ارگانیک را نشان میدهد. سئو یوتیوب در مورد رتبه بندی ویدیوهای ما در بالای نتایج ارگانیک است. اما برای یادگیری نحوه بهینه سازی موتور جستجوی یوتیوب، باید نحوه عملکرد الگوریتم یوتیوب را نیز بدانیم.

الگوریتم یوتیوب چگونه کار می کند؟

به گفته آکادمی سازندگان YouTube، الگوریتم جستجوی YouTube به این صورت کار میکند: «ویدیوها بر اساس عوامل مختلفی از جمله میزان مطابقت عنوان، توضیحات و محتوای ویدیویی با درخواست بیننده رتبه بندی میشوند. فراتر از آن، به این میپردازیم که کدام ویدیوها بیشترین تعامل را برای یک جستجو داشته اند و مطمئن میشویم که پیدا کردن آنها برای بینندگان آسان است».

همانطور که مشخص است، دو جنبه مهم از الگوریتم یوتیوب وجود دارد:

  1. عناوین، توضیحات و محتوای ویدئویی بهینه شده و مرتبط.
  2. تعامل کاربر - اگر ویدیوهای شما لایک ها و بازدیدهای بیشتری دریافت میکند، الگوریتم های YouTube آن را به عنوان سیگنالی برای رتبه بندی ویدیوهای شما در YouTube SERP در نظر میگیرند.

پس چگونه میتوانیم ویدیوهای خود را برای موتورهای جستجوی YouTube بهینه کنم؟

در اینجا 16 نکته و ترفند سئو یوتیوب برای سال 2022 آورده شده است:

  1. تحقیق کلمات کلیدی یوتیوب
  2. عناوین و توضیحات
  3. ساخت ویدیوهای جذاب
  4. عکس های چشمگیر یا همان (thumbnails)
  5. استفاده از کلمات کلیدی هنگام صحبت کردن
  6. بهینه سازی صفحه کانال خود
  7. بهینه سازی لیست های پخش
  8. استفاده از کپشن ها
  9. استفاده از کلمه کلیدی در نام فایل خود
  10. استفاده از استوری ها و پست های یوتیوب
  11. جایگذاری ویدیو در وبلاگ و سایت
  12. تبلیغ ویدیوی خود در رسانه های اجتماعی
  13. مردم را تشویق کنید که نظر بدهند و کانال شما را دنبال کنند
  14. از لیست ایمیل خود استفاده کنید
  15. گزارش زمان تماشا را بررسی کنید
  16. مطمئن شوید که رقابت کلمات کلیدی شما کم است

1. تحقیق کلمات کلیدی یوتیوب

اگر سئوکار هستید، احتمالاً از ابزارهایی مانند Google Adwords، Ahrefs و SEMRush برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای سئو استفاده میکنید. با این حال، تحقیق کلمات کلیدی YouTube کمی متفاوت است. چنین ابزار اختصاصی برای تحقیق کلمات کلیدی برای YouTube وجود ندارد.

بنابراین چگونه میتوانیم تحقیق کلمات کلیدی YouTube را انجام دهم؟

ایده های کلمه کلیدی

اول از همه، یک صفحه باز کنید و تمام ایده های کلیدواژه پیرامون ویدیوی خود را فهرست کنید. به عنوان مثال، اگر ویدیوی من در رابطه با «سئو یوتیوب» است، میتوانم ایده های کلیدواژه ای مانند «سئو یوتیوب»، «تحقیق کلمات کلیدی یوتیوب»، «سئو ویدیوی یوتیوب»، «سئو برای یوتیوب» و غیره را فهرست کنم. برای این کار می توانید از Google Keyword Planner نیز استفاده کنید.

از YouTube Suggest استفاده کنید

هنگامیکه تمام ایده های کلمه کلیدی خود را آماده کردید، به YouTube بروید و آن کلمات کلیدی را تایپ کنید. یوتیوب به شما کلمات کلیدی را برای عبارتی که وارد میکنید پیشنهاد میکند.

یوتیوب سئو

ترفندی که در اینجا میتوانید انجام دهید، قرار دادن * قبل از کلمه کلیدی برای دریافت ایده های مرتبط تر برای کلمه کلیدی است.

سئو یوتیوب و رتبه بندی

هدف قرار دادن این کلمات کلیدی پیشنهاد شده توسط YouTube عالی است. زیرا اینها کلمات کلیدی هایی هستند که کاربران جستجو میکنند. شما میخواهید ویدیوهای خود را برای این کلمات کلیدی رتبه بندی کنید تا حداکثر تعامل ممکن را به دست آورید.

از Ahrefs Keyword Explorer استفاده کنید

همچنین میتوانید از ابزار کاوشگر کلمات کلیدی Ahrefs برای جستجوی کلمات کلیدی مشابه استفاده کنید. به Keyword Explorer بروید، YouTube را به عنوان موتور جستجو انتخاب کنید، کلید کلیدی خود را تایپ کنید. شما میتوانید از این کلمات کلیدی به عنوان بخشی از استراتژی تحقیق کلمات کلیدی خود استفاده کنید.

سئو ویدیوهای یوتیوب

از کلمات کلیدی Competitors استفاده کنید

تجزیه و تحلیل رقبا یک استراتژی مهم است که توسط آژانسها بویژه توسط کسانی که خدمات سئو و تجارت الکترونیک را ارائه میدهند، استفاده میشود. ایده در اینجا یافتن کلمات کلیدی مورد نظر رقبا و رتبه بندی آنها است. از این کلمات کلیدی به عنوان بخشی از استراتژی کلمات کلیدی خود استفاده کنید. برای مثال، اگر ویدیوی من در مورد «سئو» است. کلمه کلیدی را تایپ کنید و نتایج برتر را ببینید. ویدیوها را باز کنید و ببینید از چه کلمات کلیدی در عناوین، توضیحات و برچسب ها استفاده میکنند.

سئوی یوتیوب

2.1 عناوین YouTube را بهینه کنید

اگر شما یک آژانس سئو هستید، از قبل اهمیت بهینه سازی عناوین و توضیحات یک صفحه را برای رتبه بندی بالاتر میدانید. سئو یوتیوب تفاوتی ندارد. جستجوی مناسب کلمات کلیدی را انجام دهید و مطمئن شوید که تمام کلمات کلیدی اصلی و ثانویه خود را در عناوین و توضیحات ویدیوی خود قرار داده اید.

طول عنوان

محدودیت کاراکتر عنوان یوتیوب 100 کاراکتر است. طبق تحقیقات، بهترین روش این است که عنوان YouTube کمتر از 70 کاراکتر باشد.

از کلمات کلیدی در ابتدای عنوان خود استفاده کنید

مطمئن شوید که مهمترین کلمه کلیدی خود را در ابتدای عنوان درج کرده اید. الگوریتم یوتیوب اهمیت بیشتری به کلمات کلیدی در ابتدای عنوان میدهد.

از اعداد در عنوان استفاده کنید

این یک واقعیت ثابت شده است که عناوین ویدیویی که دارای اعدادی مانند «5 راه برای...»، «6 بهترین...» هستند، توسط موتور جستجوی YouTube ترجیح داده میشوند.

برای مثال به این نگاه کنید:

نکات سئو یوتیوب

اگر متوجه شده باشید، می بینید که عنوان های دارای اعداد، بالاتر از عناوین بدون آن هستند. از این ترفند استفاده کنید و اعداد را در عناوین خود بگنجانید.

2.2 بهینه سازی توضیحات YouTube

توضیحات طولانی بنویسید

یک اشتباه رایج که اکثر مردم مرتکب می شوند این است که توضیحات خوبی برای ویدیوهای یوتیوب خود نمی نویسند. برخی فقط یک یا دو خط می نویسند و حتی کلمات کلیدی اصلی خود را در آن نمی گنجانند. محدودیت توضیحات 5000 کاراکتر با فاصله است. بله، 5000 کاراکتر! شما نباید چنین فرصتی را از دست بدهید. اطمینان حاصل کنید که یک توضیح توصیفی مینویسید که حاوی تمام کلمات کلیدی اصلی و ثانویه شما باشد. الگوریتم YouTube به 2 تا 3 جمله اول توضیحات شما اهمیت میدهد. بنابراین مطمئن شوید که تمام کلمات کلیدی مهم خود را در 250 کلمه اول توضیحات ویدیوی خود قرار داده اید.

لینک های وب سایت خود را در توضیحات قرار دهید

یکی از مهمترین نکاتی که آژانس های سئو ارائه دهنده خدمات سئو یوتیوب از قلم می اندازند، افزودن لینک هایی در توضیحات است که به وب سایت آنها اشاره میکند.

در اینجا یک مثال است:

youtube seo

اگر وب سایتی دارید، حتماً در توضیحات ویدیوی یوتیوب خود پیوندهایی به صفحات مرتبط خود اضافه کنید. این کار به کاربر کمک میکند تا از صفحه شما بازدید کند و همچنین به شما کمک میکند بک لینک دریافت کنید. گرفتن لینک از یوتیوب که Domain Authority آن 100 است، ایده بدی نیست، نه؟

از #هشتگ ها در توضیحات استفاده کنید

برچسب ها ممکن است عامل تعیین کننده ای در رتبه بندی ویدیوی شما نباشند. اما مطمئناً به مخاطبان هدف شما کمک میکند تا شما را پیدا کنند که به نوبه خود کمک می کند ویدیوی شما توسط مردم کشف شود و تعامل کاربر را افزایش دهد. اطمینان حاصل کنید که از برچسب هایی استفاده میکنید که مربوط به ویدیوهای شما هستند، نه از برچسب هایی که ترند هستند! استفاده از تگ های نامربوط شما را به دردسر می اندازد و همچنین میتواند برای شما جریمه به بار بیاورد.

3. ویدیوهای جذاب بسازید

یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی در موتور جستجوی یوتیوب، تعامل کاربر است. در کنار بهینه سازی عنوان و توضیحات، باید به کیفیت ویدیوهایی که تولید میکنید نیز توجه ویژه ای داشته باشید. مهم نیست که ویدیوهای شما چقدر برای سئو بهینه شده اند، اگر ویدیوی شما منجر به تعامل کاربر نشود، بعید است که رتبه بالاتری کسب کند.اطمینان حاصل کنید که مخاطبان هدف خود را می شناسید و سپس ویدیوهایی ایجاد کنید که برای آنها جذاب باشد. هدف نهایی این است که کاربر خود را نگه دارید که منجر به لایک و اشتراک گذاری بیشتر میشود.

یکی دیگر از کارهایی که میتوانید برای افزایش تعامل کاربران انجام دهید، پاسخ دادن به نظرات آنها در مورد ویدیوهای خود است. کاربر احساس رضایت میکند و در صورت فعال بودن در نظرات، احتمالاً کانال شما را دنبال میکند. نیازی نیست به تک تک نظرات پاسخ دهید، اما مطمئن شوید که به افرادی که به راه حل نیاز دارند کمک میکنید.

4. عکس های چشمگیر یا همان (thumbnails)

اینجا جایی است که باید از خلاقیت خود استفاده کنید. خود را به جای کاربر قرار دهید و تصمیم بگیرید که چه تصویر کوچکی شما را متقاعد میکند که ویدیو را باز کنید.تصاویر کوچک شما باید نظر کاربر را جلب کند و از رقبای شما متمایز باشد. برخی افراد یک تصویر کوچک ایجاد میکنند که حتی بخشی از ویدیوی آنها نیست. ممکن است کلیک دریافت کنید، اما اگر کاربر ناامید شود، فوراً ویدیو را میبندد. این کار مورد پسند یوتیوب نیست. بنابراین مطمئن شوید که تصاویر بندانگشتی جالب و در عین حال مرتبط با ویدیوی خود می سازید.

5. هنگام صحبت از کلمات کلیدی استفاده کنید

این یک ترفند مخفی است که میتوانید از آن برای رتبه بندی ویدیوهای خود در یوتیوب استفاده کنید. آیا تا به حال فیلمی را تماشا کرده اید و زیرنویس آن را روشن کرده اید؟ وقتی به آهنگ ها یا هر ویدیویی برای این موضوع گوش میدهید، یوتیوب زیرنویس های تولید شده خودکار را به شما نشان میدهد، حتی اگر فردی که ویدیو را آپلود کرده است، زیرنویس آپلود نکرده باشد. این ها همه به لطف فناوری تشخیص گفتار است. با استفاده از این فناوری یوتیوب میتواند حتی «سرفه» را بشنود. اساساً صدای شما را به کلمات تبدیل میکند و آن کلمات را می فهمد. اکنون تصور کنید یوتیوب تمام کلمات کلیدی مهمی را که شما با این فناوری صحبت میکنید، انتخاب کند. رتبه شما قطعاً بالا میرود.

6. صفحه کانال خود را بهینه کنید

این تکنیک که اغلب نادیده گرفته میشود، مطمئناً برای شما مفید خواهد بود. در کنار بهینه سازی ویدیوهایتان، باید مطمئن شوید که صفحه کانال شما به خوبی بهینه شده است. آیا متوجه شده اید که گاهی اوقات یک کانال یوتیوب برای برخی از سوالات رتبه بندی میشود. بهینه سازی صفحه کانال یوتیوب شما به ویژه برای کلمات کلیدی رقابتی بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که تحقیقات کلمات کلیدی را به درستی انجام داده اید و صفحه کانال یوتیوب خود را برای رتبه بالاتر در آن بهینه کنید.

7. لیست های پخش خود را بهینه کنید

درست مانند صفحه کانال یوتیوب شما، لیستهای پخش شما نیز باید بهینه شوند. اول از همه، ویدیوها را به صورت تصادفی در کانال خود پست نکنید. به خصوص اگر ویدیوهایی با موضوعات مختلف دارید. به عنوان مثال، اگر کانالی دارید که خدمات بازاریابی دیجیتال را نشان میدهد موضوعات مختلفی مانند SEO، SEM، SMM، بازاریابی ایمیلی و خدمات ASO وجود دارد. بنابراین لیست پخش برای هر یک از این موضوعات ایجاد کنید.

نکته محرمانه: تحقیق کلمات کلیدی مناسب را برای جایگاه خود انجام دهید. با توجه به این کلمات کلیدی لیست پخش بسازید. این به شما کمک میکند رتبه بالاتری داشته باشید و روی مجموعه خاصی از کلمات کلیدی برای یک لیست پخش تمرکز کنید.

آیا فهرست های پخش YouTube رتبه بندی میشود؟ در اینجا یک مثال است:

یوتیوب و سئو آن

اگر کاربران در حال جستجوی دوره ها یا آموزش های خاصی هستند، به احتمال زیاد به جای یک ویدیو، روی لیست های پخش کلیک میکنند. این به یوتیوب نشان میدهد که لیست پخش شما واقعاً برای کاربران مفید است. به این ترتیب شما قادر خواهید بود رتبه بالاتری کسب کنید و حداکثر تعامل کاربر را به دست آورید.

8. از زیرنویس ها استفاده کنید

به افرادی که ویدیوها را آپلود میکنند، گزینه هایی برای آپلود زیرنویس برای دستیابی به مخاطبان بزرگتر داده میشود. برای افرادی که ناشنوا هستند یا مشکل شنوایی دارند در نظر گرفته شده است. زیرنویس های شما شامل کلمات کلیدی اصلی شما میشود. از این به نفع خود و برای دسترسی به مخاطبان و کسب رتبه های بهتر استفاده کنید.اینجاست که استفاده از کلمات کلیدی حتی در حین صحبت کردن مهم است. اطمینان حاصل کنید که زیرنویس های دقیقی را ارائه میدهید و در پر کردن کلمات کلیدی افراط نکنید.

9. از کلمه کلیدی در نام فایل خود استفاده کنید

از کلمات کلیدی در نام فایلی که آپلود میکنید استفاده کنید. بله، درست شنیدید. فقط در مورد آن فکر کنید، یوتیوب با نام فایل شما متوجه خواهد شد که ویدیوی شما در مورد چیست. بنابراین مطمئن شوید که کلمه کلیدی اصلی خود را به عنوان نام فایل خود قرار داده اید. مثلاً اگر بخواهید ویدیویی را در مورد YouTube SEO آپلود کنید، نام فایل «YouTube-seo.mp4» را به جای «sefsdhsgsd444.mp4» بگذارید. منطقی است، نه؟

10. از استوری ها و پست های یوتیوب استفاده کنید

اخیراً چند ویژگی جدید توسط یوتیوب برای کاربرانش اضافه شده است. یکی از ویژگی هایی که میتواند برای سئو یوتیوب بسیار مهم باشد، استوری ها و پست های یوتیوب است. مشابه استوری ها و پست های اینستاگرام، میتوانید استوری ها را در یوتیوب آپلود کنید. همچنین میتوانید پست هایی از جمله نظرسنجی را آپلود کنید. این کار باعث بهبود چشمگیر تعامل کاربر با شما میشود که یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی است. پست های جذاب ایجاد کنید و داستان هایی را آپلود کنید که برای کاربران شما جذاب باشد.

11. جایگذاری ویدیو در وبلاگ

اگر ویدیوهای یوتیوب شما مستقیماً محصولات یا خدمات شما را تبلیغ میکنند، همیشه ایده خوبی است که آنها را در پست های وبلاگ خود جاسازی کنید. این را میتوان هم در سایت خود و هم در پست های مهمان انجام داد. این یکی از معدود نکات سئوی یوتیوب است که بسیار ظریف است اما میتواند تأثیر زیادی بگذارد. اول، ویدیوی شما را به مخاطبان بسیار گسترده تری ارائه میکند، که میتوانند بینندگان واقعی شوند. دوم، میتوانید ویدیوهای یوتیوب خود را در هر جایی جاسازی کنید. با این حال، پست های وبلاگ بهترین رسانه برای انجام این کار هستند.

12. ویدیوی خود را در رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید

تبلیغ ویدیوهای خود در رسانه های اجتماعی یکی از مهمترین عناصر سئوی یوتیوب است. بهینه سازی ویدیوی یوتیوب شما کاملاً شبیه بهینه سازی هر وبلاگ است. هرچه بازدیدهای بیشتری داشته باشید، رتبه بالاتری خواهید داشت.

13. مردم را تشویق کنید که نظر بدهند و در کانال شما مشترک شوند

برای یوتیوب، میزان تعاملی که ویدیوی شما ایجاد میکند قابل توجه است. بنابراین، همیشه توصیه میشود بینندگان خود را تشویق کنید که ویدیوهای شما را لایک کنند و در مورد آنها نظر دهند و در کانال شما را دنبال کنند. وقتی بینندگان روی ویدیوی شما لایک یا نظر میگذارند، سیگنالی به الگوریتمهای یوتیوب ارسال میکند که محتوای شما کیفیت خوبی دارد. به عنوان مثال، اگر ویدیوی شما درباره «چگونه یک رژیم غذایی سالم داشته باشید؟» است، ویدیو را با یک نکته مثبت پایان دهید و به بینندگان بگویید که میتوانند این کار را انجام دهند. سپس از آنها بخواهید تجربیات خود را در مورد تغذیه سالم به اشتراک بگذارند و برای نکات بیشتر در کانال شما مشترک شوند.

14. از لیست ایمیل خود استفاده کنید

لیست های ایمیل یک شکل بسیار کارآمد از بازاریابی است. با ارسال پیوند یوتیوب به ویدیوهای جدید خود، از لیست ایمیل خود تا حد امکان استفاده کنید. شما میتوانید هزاران ایمیل در عرض چند ثانیه ارسال کنید و به طور موثر بازدیدهای ویدیوهای خود را در عرض چند روز افزایش دهید!

15. گزارش زمان تماشا را بررسی کنید

زمان تماشا کل زمانی است که کاربران صرف تماشای هر ویدیو میکنند. باید به طور منظم گزارش های زمان تماشای خود را بررسی کنید تا ببینید کدام ویدیوها زمان تماشای بیشتری دارند.

16. مطمئن شوید که کلمات کلیدی شما رقابت کمی دارند

این یکی از نکات و ترفندهای سئوی یوتیوب است به ویژه برای کانال های جدید یوتیوب مرتبط است. شما نمیخواهید ویدیوهای شما با کانال هایی که فالوور زیادی دارند رقابت کند. برای جلوگیری از این رقابت، مطمئن شوید که از کلمات کلیدی در متا و توضیحات خود استفاده میکنید که دشواری کلمات کلیدی بالایی ندارند. یک راه آسان برای انجام این کار استفاده از ابزارهایی مانند KWFinder است که به شما کمک میکند کلمات کلیدی با رقابت کم پیدا کنید. در حالت ایده آل، شما باید کلمات کلیدی با نمره دشواری زیر 40 را هدف قرار دهید.

نتیجه

حجم مخاطب در یوتیوب بسیار زیاد است. اگر موتور جستجویی نزدیک به موتور جستجوی گوگل باشد، آن موتور جستجوی یوتیوب است. موتور جستجوی یوتیوب میتواند به رشد برند شما کمک کند و به نوبه خود منجر به تبدیل شدن به قیف شود. سئوی یوتیوب ممکن است چندان دشوار به نظر نرسد. عناوین و توضیحات خود را بهینه کنید. تحقیقات استراتژیک کلمات کلیدی، ایجاد لیست پخش در اطراف کلمات کلیدی شما، ممکن است یک فرآیند طولانی اما مفید باشد. تنها چالش اصلی تعامل کاربر است. دلیل اینکه ما بر این موضوع تاکید میکنیم این است که در رتبه بندی یک عامل تعیین کننده است. فقط باید روی ساختن ویدیوهایی تمرکز کنید که برای کاربران جذاب باشد. اگر ویدیوی شما کامل باشد، سئو یوتیوب بیشترین سود را برای شما خواهد داشت.

اشتراک در شبکه های اجتماعی:
با uNext در ارتباط باشید...
افزودن نظر:
captcha